
EGYPT’S MEDIA IN THE 
MIDST OF REVOLUTION
 

Rasha Abdulla

J U LY  2 01 4

CarnegieEndowment.org

B E I J I N G       B E I R U T       B R U S S E L S       M O S C O W       WA S H I N G TO N



EGYPT’S MEDIA IN THE 
MIDST OF REVOLUTION

Rasha Abdulla



© 2014 Carnegie Endowment for International Peace. All rights reserved.

Carnegie does not take institutional positions on public policy issues; the views 
represented herein are the author’s own and do not necessarily reflect the views of 
Carnegie, its staff, or its trustees.

No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by 
any means without permission in writing from the Carnegie Endowment. Please 
direct inquiries to:

Carnegie Endowment for International Peace 
Publications Department 
1779 Massachusetts Avenue, NW 
Washington, DC 20036 
P: +1 202 483 7600 
F: +1 202 483 1840 
CarnegieEndowment.org

This publication can be downloaded at no cost 
at CarnegieEndowment.org/pubs.

Cover Photo: Mosa’ab Elshamy 
Freelance photojournalist | Egypt

CP 210



Contents

About the Author	 v

Summary	 1

Introduction	 3

Background	 3

Legislation	 4

Major Developments Over the Past Twenty-Five Years	 5

Internet Activism in Egypt	 7

Egypt’s Media Treading the Waves of the Revolution	 11

What’s Next?	 27

Notes	 29

Carnegie Endowment for International Peace	 36





v

About the Author

Rasha Abdulla is an associate professor and former chair of the journalism 
and mass communication department at the American University in Cairo. 
She has a PhD in communication from the University of Miami in Coral 
Gables, Florida. She is the recipient of several teaching and research awards, 
including the AUC Excellence in Research and Creative Endeavors Award 
for her research on social media and political activism leading to and during 
Egypt’s revolution (2011).

Abdulla’s research interests include the uses and effects of new media, par-
ticularly the Internet, the link between social media and political activism, 
and public service broadcasting. She is the author of The Internet in Egypt and 
the Arab World ([Arabic], Afaq Publications, 2005); The Internet in the Arab 
World: Egypt and Beyond (Peter Lang, Inc., 2007); Policing the Internet in the 
Arab World (Emirates Center for Strategic Study and Research, 2009); and 
numerous other articles, reports, and book chapters, including most recently 
the Mapping Digital Media Egypt Report.

Abdulla is an advocate for freedom of thought and expression. She is also an 
avid tweep. You can follow her on Twitter at @RashaAbdulla.





1

Summary
More than three years after the January 25 revolution toppled then Egyptian 
president Hosni Mubarak, Egypt continues to struggle with an authoritarian 
media sector and constraints on freedom of expression. Postrevolution regimes 
have not capitalized on opportunities to reform state and private media, and 
critical voices have been harassed and marginalized by state and nonstate 
actors. As long as Egypt continues to be governed by rulers who believe con-
trolling the media is in their best interest, reform will only come about through 
the few dissident voices in the media backed up by support from civil society 
and the masses.

Egyptian Media Since the January 25 Revolution

•	 Successive Egyptian regimes following the revolution have taken steps to limit 
freedom of expression and control the narrative in Egyptian media coverage.

•	 Hopes for a more professional media sector have been dashed by a state media 
apparatus that has for all intents and purposes supported whatever regime is 
in power, private media outlets influenced by wealthy owners with ties to the 
Mubarak regime, and severe polarization between Islamist and non-Islamist 
media outlets.

•	 Social media played a key role in the January 25 revolution, and this plat-
form has provided new avenues for expressing critical views, challenging 
established media entities, and organizing against the government. 

The Future of Egyptian Media

Finding a place for critical voices in established media outlets has become 
increasingly difficult. Much of Egypt’s media has strongly supported the 
regime’s narrative since the Muslim Brotherhood–backed president, Mohamed 
Morsi, was ousted from power in July 2013. Dissenting voices are almost absent 
from newspapers and television shows, and Islamist-affiliated outlets have been 
shut down by the government. 

Social media outlets continue to offer a platform for otherwise margin-
alized views. Though also polarized, social media platforms provide one of 
the few forums in which activists pursuing the middle ground can voice their 
opinions and document human rights violations. 



2 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

Reform of state media is needed more than ever before, but political will 
is lacking. The current regime, led by Abdel Fattah el-Sisi, has so far shown 
little interest in making state media more open and democratic. For now, these 
outlets remain in the service of the regime, not the people.
	
Many hope that the current regime will reduce repression of the media, 
but early signs have not been encouraging. These include the termination of 
popular political satire show Al Bernameg and a request for proposals from the 
Ministry of Interior for software to monitor online social networks.



3

Introduction
The Egyptian media have always played an important role in Egypt and the 
Middle East. Significant changes have taken place during the past two decades 
though, culminating in the introduction of social media that were strategi-
cally used by the revolutionary forces to advance their cause and topple Hosni 
Mubarak, Egypt’s dictator of thirty years. 

Since the revolution broke out in 2011, the changes have been fast and fre-
quent, with the state media trying to figure out their new masters. The private 
media are trying not to alienate the people while maintaining the interests of 
their owners, most of whom were closely allied with the old regime. 

Following Mubarak’s downfall, each regime that came to power until most 
recently that of former head of the Egyptian military Abdel Fattah el-Sisi seems 
to have been more brutal on the media than its predeces-
sor. Social media remain an independent force, though the 
state has tried to clamp down on dissident voices in every 
type of media. 

Major changes in media laws and structure need to take 
place to help Egypt’s transition to democracy. The problem 
seems to be that such changes are dependent on political 
will more than anything else, and the changes might not 
be in the best interest of the current regime, which uses the media to dis-
seminate information about its causes. The only way out, short of political will, 
seems to be reform through the few dissident voices inside the media backed 
up by support from civil society and the masses.

Background
Historically, Egypt has maintained a reputation as a leader in the production 
of media content, which is the main reason why the Egyptian dialect of Arabic 
is widely understood all over the Arab world. Since the country gained inde-
pendence from the British in the early 1950s, Egyptian rulers have realized the 
importance of the media to the country’s position as a political and cultural 
leader, as well as to their regimes’ ability to control the masses. 

The government has typically used the media to serve its political agenda 
and spread its messages. When radio was introduced, Gamal Abdel Nasser 
broadcast his socialist, pan-Arab messages to the rest of the Arab world through 
stations like Voice of the Arabs and Middle East Radio. When Anwar el-Sadat 

Social media remain an independent force in 
Egypt, though the state has tried to clamp down 
on dissident voices in every type of media. 



4 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

signed the 1979 peace agreement with Israel, causing the Arab countries to 
boycott Egypt, radio was used to counter attacks from these countries. 

At the same time, the state’s investment in content production led Egypt 
to become the leading producer in the Arab world for many years. Egyptian 
programs and drama productions were, and still are today, exported to most 
Arab countries and constitute a main component of overall content on Arab 
media channels.1

Newspapers mostly followed the same pattern, although in this traditionally 
oral society where illiteracy rates are still above one-third of the population, 
broadcast media have always been deemed more powerful. The print media 
were nationalized under Nasser, and the major newspapers eventually became 
mouthpieces for the government. Party and independent papers started to 
appear in the 1980s and 1990s and managed to gain some ground against the 
mainstream government newspapers, which remained steadily and unmistak-
ably loyal to the government. Until the introduction of satellite broadcasting 
and the Internet, Egyptians would tune in to foreign radio stations as an alter-
native source of news, particularly at times of crises. 

Legislation
While Egyptian constitutions have guaranteed freedom of expression on paper, 
the reality has been a different matter. The government has often relied on laws 
that impede freedom of expression, including emergency laws and articles from 
the penal code, and has used them to censor content and intimidate journal-
ists, bloggers, and broadcasters. Over the years this has caused many of those 
involved in media to censor themselves and has led to the acknowledgement 

of redlines that mark areas deemed too sensitive to tackle.
Broadcasting in Egypt is mainly regulated through 

the charter of the Egyptian Radio and Television Union 
(ERTU). Drafted in 1979, and modified in 1989 only to 
give almost absolute power to the minister of information, 
the charter is problematic in more ways than one. It does 
not allow any entity other than ERTU the right to broad-
cast in Egypt. Moreover, it states that ERTU is to broad-

cast anything the government officially asks it to broadcast, a legal provision 
which means that ERTU, the closest thing Egypt has to a public broadcaster, 
inevitably must side with the regime. There are no guidelines in the charter 
regarding diversity of content.2 

The charter specifies that ERTU is the only broadcaster in the country. To 
get around this rule, when Egypt decided to allow private satellite broadcast-
ers on the market, the state had to declare its Media Production City a free 
zone so broadcasters operating there could be granted a license. Licenses had 
to be issued by the country’s General Authority for Investment, an entity that 

While Egyptian constitutions have 
guaranteed freedom of expression on paper, 

the reality has been a different matter.



Rasha Abdulla | 5

has nothing to do with broadcasting and that in reality depended mainly on 
state security reports for granting satellite broadcasting licenses to businessmen 
closely allied with the Mubarak regime. Otherwise, there are no known criteria 
for the granting of satellite broadcasting licenses in Egypt.3

ERTU is financially dependent on the government, which is another serious 
threat to the independence of the union. The union’s budget for the year 2012 
shows a debit of 19 billion Egyptian pounds (EGP), which was about $3.2 bil-
lion based on the exchange rate at that time, a clear sign of the failure of the 
management of ERTU.

Major Developments Over the 
Past Twenty-Five Years
Egyptian media went through some major developments in the 1990s as a 
result of the introduction of CNN to the Arab world, the launch of Al Jazeera, 
and the advent of the Internet.

CNN

CNN became a sensation in Egypt in 1991, when it beamed live coverage of 
the Gulf War into every home on broadcast television. Satellite television was 
very new in Egypt at the time, and television journalism in the Western sense 
was nonexistent. News bulletins mostly consisted of a broadcaster reading the 
news without so much as looking into the camera, and news items were cen-
tered around the meetings of the president and high government officials. 

CNN’s presentation was shocking in comparison to the boring, state-con-
trolled Egyptian news, and changed not only viewers’ expectations but the 
media’s approach as well. Those in charge of state media realized that they were 
going to have to adjust to the attractive production style of CNN or risk los-
ing their viewers. They reacted quickly by introducing sound and visual effects 
and, more important, inverted-pyramid-style journalism, with news items pre-
sented in order of newsworthiness and interest. 

The government also realized that, with the introduction of satellite televi-
sion, it was no longer possible to conceal information. At around that same 
time, Egypt introduced the first Arab satellite channel. Within three to five 
years of its introduction, a surge of new Arab satellite channels came into exis-
tence, most of which learned their production lessons well and relied heavily 
on American-style news and Egyptian drama productions. 

Al Jazeera

The second major factor that influenced the development of the media in 
Egypt was the launch of Al Jazeera in 1996. The channel, the first around-the-
clock Arab news channel, was launched by the emir of Qatar and depended 



6 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

on well-trained Arab reporters and television journalists who were laid off by 
BBC Arabic. 

The independence of Al Jazeera’s content has often been questioned because 
of its financial dependence on the state of Qatar and the fact that it is currently 
headed by a member of the Qatari royal family. However, until very recently, Al 
Jazeera brought professional television journalism to the Arab world and pre-

sented a sharp contrast to the news presented on Egyptian 
television. The channel routinely criticized Egyptian and 
Arab officials and heads of state. However, it never criti-
cized Qatari officials or the Muslim Brotherhood.4 Al 
Jazeera frequently acted as a stand-in for the abolished 
Qatari Ministry of Information and sometimes even as the 
Qatari Ministry of Foreign Affairs, with a clear political 
agenda that pushed the channel to criticize certain coun-
tries or leaders and avoid or praise others, while staying 

clear of Qatari politics. This became ever clearer after the ouster of former 
Egyptian president Mohamed Morsi, when the channel took a one-sided posi-
tion supporting the Muslim Brotherhood. In doing so, the channel made sig-
nificant factual errors, including broadcasting major anti-Morsi protests and 
labeling them pro-Morsi. 

Al Jazeera is credited with broadcasting the first Arab talk show, modeled 
after CNN’s Crossfire. Talk shows became the viable alternative to news pro-
grams in Egypt, since the ERTU charter stipulated that only state television 
had the right to broadcast news. The talk show presenter “conversed” about the 
news of the day in an informal style and then invited guests to discuss these or 
other important issues. 

Talk shows enjoyed phenomenal success in Egypt, complete with citi-
zen participation through phone calls and later also through social media. 
Watching live debates every night, even on topics that fell within redlines, 
exposed Egyptians to a fresh form of conversation and a diversity of opinions. 
The practice of citizen participation was a new type of democracy, and the exer-
cise helped build a sense of involvement that had not existed before. This was 
coupled with another important development in 2001, when Egypt allowed 
private satellite channels on the scene, starting with Dream Television in 2001 
and El Mehwar in 2002. Other channels followed in 2008, including Al Hayat 
and OnTV. These channels carry some of the most popular evening talk shows 
in the Arab world.

The Internet

The Internet was introduced to Egypt in 1993, before any other Arab country. 
This was around the same time that satellite technologies were booming in the 
region and becoming more affordable. By the mid-1990s, Egyptians found at 
their fingertips an unprecedented amount of information. 

Until very recently, Al Jazeera brought 
professional television journalism to the Arab 

world and presented a sharp contrast to the 
news presented on Egyptian television.



Rasha Abdulla | 7

The Internet was a new democratic agent in the region, whose impact sur-
passed that of satellite channels since ownership of these channels was still 
concentrated in the hands of a few businessmen, all allies of the Mubarak 
regime. The Internet, with its decentralized framework and vast amounts of 
information, carried the idea of a public sphere to a new level in Egypt.5

The Internet provided access to credible international news websites such as 
CNN, BBC, Reuters, and so on. However, access to information jumped to an 
entirely different level with the introduction of Web 2.0 technologies, which 
allowed greater interactivity and made it much easier for the average Internet 
user to become a content provider and a news source him or herself through 
blogs and social media, thus creating a new public sphere in Egypt.6 Having 
access to credible news websites meant that the Internet user had unlimited 
access to information in a manner that would make it impossible for the gov-
ernment to censor it. Even at times when the government tried to force an 
Egyptian publication to omit a story, the story rapidly became available either 
on the publication’s website or through email and, later, social media.7 

Internet Activism in Egypt
The January 25 revolution was an Internet-based or Internet-assisted revolu-
tion. The Internet was not the cause of the revolution, but it acted as a catalyst 
and helped facilitate, organize, and expedite matters. The Internet, and social 
media in particular, played an important role in preparing particular sectors 
of society for this moment and in organizing them and helping them mobilize 
once the moment was right. 

In this regard, it is important to note that the January 25 revolution did not 
start in 2011, and it did not end then either—it is still ongoing. Moreover, many, 
if not most, of those who filled the squares of Egypt over the eighteen days that 
toppled Mubarak were not Internet users. However, it is true that the Internet 
provided the starting point that organized the crowd and brought it together.8

The Rise of Bloggers

The concept of Internet activism emerged in Egypt early, with the introduc-
tion of the interactive technologies that made the concept of Web 2.0 come to 
life. Around 2005, a blogging culture focused on political 
issues erupted in Egypt in a way unprecedented in the Arab 
world. A few Egyptian bloggers soon became stars among 
the youth of the Arab world, as they ventured into topics no 
one had dared to address before. The honesty, indeed blunt-
ness, with which some of these star bloggers tackled political 
issues was surprising, and sometimes shocking, in a country 
known to have serious redlines, particularly relating to the 
presidency. Most Egyptian political bloggers chose to blog 

The concept of Internet activism emerged 
in Egypt early, with the introduction of 
the interactive technologies that made 
the concept of Web 2.0 come to life. 



8 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

under their real names rather than anonymously, which gave their posts more 
credibility and made the bloggers more admirable in the eyes of their follow-
ers. Although the Egyptian government never blocked websites or censored blog 
entries, the bloggers themselves were subject to state security harassment, mostly 
off-line. Several of them were detained or at least questioned by security agents, 
which was a testament to their perceived potential impact.9

Blogging created a space for political awareness and discussion that was new 
to the region. Some young bloggers realized they had a following that exceeded 
the circulation figures of major daily Egyptian newspapers, which encouraged 
them to carry on and try to widen their circles of influence. 

Among the first generation of Egyptian star bloggers were Alaa Abdel 
Fattah and his wife Manal Hassan, who were awarded the Special Award from 
Reporters Without Borders in the 2005 Deutsche Welle International Weblog 
Awards (Best of Blogs) contest. They ran Manal and Alaa’s Bit Bucket, a very 
active blog and blog aggregator that documented off-line activism and heated 
issues concerning politics in Egypt. The Best of Blogs cited their blog as an 
instrumental information source for the country’s human rights and demo-
cratic reform movement.

Another award-winning Egyptian blogger was Wael Abbas, who received, 
among several other honors, the 2007 Knight International Journalism Award 
of the International Center for Journalists for “raising the standards of media 
excellence” in his country. This was an important development for several rea-
sons. Wael (and his blogger colleagues) had been quite active in trying to bring 
to the foreground issues that would have otherwise gone unnoticed, including 
issues of election rigging and police brutality. His work (and that of others) 
on a particular case where police tortured and sodomized a microbus driver 
in Egypt helped push the Egyptian government to bring the officers to court, 
where two policemen were convicted and sentenced to three years in jail. This 
was also the first time that a blogger, not a traditional journalist, received this 
prestigious journalism award, which was a testament to the value of blogging 
and an acknowledgment that good citizen journalism is in fact journalism.

Around the time that blogging was becoming popular in Egypt, a few 
political movements were beginning to create an online presence to help them 
organize their off-line activities. The Kefaya (Enough) movement was fore-
most among these.10 Kefaya’s demonstrations, while not covered by traditional 
media, were publicized to Egyptian Internet users through blogs and YouTube, 
which served as the medium through which many Egyptians heard the phrase 
“down with Hosni Mubarak” for the first time. The ability of bloggers to link 
to videos on YouTube gave them even more credibility and a greater following, 
as followers could view the videos to confirm the content of the blogs and get 
a glimpse of the general atmosphere. Egyptian star bloggers like Abdel Fattah, 
Hassan, Abbas, Malek Mostafa, and others uploaded hundreds of videos of 
police brutality, election rigging, sexual harassment during demonstrations, 
and numerous other violations of human, civic, and political rights. 



Rasha Abdulla | 9

The Impact of Facebook

The next big thing was social media, which completely changed the dynam-
ics of online interaction. This was a space that users could claim as their own, 
in which they could gain a following, keep tabs on the latest happenings, 
and interact with others, all with the click of a mouse. Facebook, and later 
Twitter, gained a good deal of popularity with young Egyptians. The structure 
of Facebook in particular (and the way activists used it) ultimately taught the 
Egyptian youth a few lessons in democracy.11

Young Egyptians who were previously not politically engaged or maybe 
even interested have been the ones most affected by social media in terms of 
activism. This group was drawn into politics (and into democratic practices 
including the right to form a political opinion and speak their minds) through 
Facebook. They were drawn in both by seasoned online 
activists and by other, nonpolitical aspects of Facebook, 
such as the horizontal structure around which the social 
medium is built.

The unique structure of Facebook, with pages where 
each user can control the experience and discourse, taught 
the Egyptian youth several lessons. The first lesson was 
that there was a space that they could claim as their own. 
In a repressive country where opinions, particularly politi-
cal opinions, are not always tolerated, that is significant. Social networks pro-
vided a space not previously available where the young people of Egypt could 
speak their minds. Second, Facebook exposed and accustomed Egyptian youth 
to a pattern of “horizontal communication” that had not been much afforded 
to them in their country. The norm for young people in Egypt used to be 
that they were talked at, rather than talked to or engaged in conversation. 
Communication with the youth was usually vertical, directed at them by fig-
ures of authority, including their parents, their teachers, and the government. 
The youth did not have opportunities to be engaged in conversations about the 
social issues that mattered to them and that affected their daily lives; horizon-
tal communication that stems from an assumption of equality did not exist. 

Furthermore, communication was vertical for everyone, not just the youth, 
within a political context. Authoritarian regimes do not allow for much hori-
zontal communication; the government essentially tells everyone what to do. 
There was little or no chance for feedback or for anyone’s voice to be heard. 

Social networks changed that, first through conversations that were not 
necessarily political in nature but that resulted in a more democratic type of 
communication. This helped young Egyptians learn that they have a voice and 
a right to express that voice.

It is possible that young Egyptians developed a sense of loyalty toward cer-
tain Facebook functions because Facebook afforded them more democracy 
than Egypt did. Facebook afforded them the opportunity to speak their minds 

Young Egyptians who were previously 
not politically engaged or maybe even 
interested have been the ones most affected 
by social media in terms of activism.



10 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

with no boundaries and with no interference from authority. Unlike leaders in 
their own government, Facebook officials did not torture political dissidents 
and did not jail citizen journalists. Frequent use might have created a sense of 
community that was not present in Egypt’s off-line communities, which helped 
make the Egyptian youth bolder in their political demands as they learned that 
they were not alone and that there is power in numbers, particularly when 
undertaking a sensitive or potentially dangerous activity (such as a protest).12 

The first time that Egyptians saw this in action was in 2008. There was a pro-
test to demand higher wages and more socially just benefits organized by workers 
in the industrial city of Al-Mahalla Al-Kobra. Esraa Abdel Fattah, then a twenty-
eight-year-old female activist, decided to form a group on Facebook and set an 
activity for an “April 6 Strike,” calling on people to support the struggle of the 
Mahalla workers by, for instance, not going to work, not sending their children 
to school, and not shopping for a day. News of the Facebook group hit the tra-
ditional media, and to everyone’s surprise (including Abdel Fattah’s), more than 
73,000 people joined the group—an unprecedented number for an Egyptian 
Facebook group. Encouraged by a bad sandstorm and by fear of excessive police 
presence on the streets, many decided to stay home that day in solidarity with the 
Mahalla workers, leaving Egypt’s streets virtually empty. 

Although Abdel Fattah was detained for two weeks afterward, the incident 
helped political activists realize the power of social media in exposing an idea 
and generating support for it in terms of action. Out of the experience grew 
the April 6 Youth Movement, which attracted many young people and was 
instrumental in organizing for the revolution. 

The “We Are All Khaled Said” page was another on Facebook that played 
an instrumental role in preparing the youth for the revolution while demon-
strating the power and safety of numbers. Khaled Said was a twenty-eight-year-
old Egyptian who was brutally beaten to death by police informants outside 
an Internet café in Alexandria in June 2010. His friends started the “We Are 
All Khaled Said” page on Facebook shortly thereafter. Its first activity was to 
invite its members, who were steadily increasing in numbers, to go out on silent 
standing protests in black shirts with their back to the streets. The protests 
started in Alexandria and soon spread all over Egypt, with numbers swelling 
with every protest. 

The Khaled Said page was highly effective at organizing its members and 
gained significant credibility over time. Protesters were provided with exact 
times and locations and given specific instructions on what to wear and what 
to do, as well as emergency numbers to contact in case of trouble. The page 
administrators made it a habit to poll their users, asking them to vote on the 
place or time of the next protest. The responses would be in the thousands, and 
the administrators would then give a breakdown of the votes and go with the 
wishes of the majority, thereby giving the users a taste of democracy that was 
otherwise nonexistent at the time. Eventually, the page became very popular; 



Rasha Abdulla | 11

when the right moment came, it was the Khaled Said page that posted the 
“event” for a massive demonstration on January 25—Egypt’s Police Day. 

The event posted by the page was very well organized, with detailed gather-
ing places in major squares in all Egyptian governorates, detailed instructions 
on dress code and things protesters should carry with them, and emergency 
contact information in every governorate. Before long, the invitation had 
reached over a million people on Facebook, with over 100,000 indicating they 
were “attending.”

These numbers encouraged many who had never been to a demonstration 
before to go out and take a chance on January 25. The large number of those 
indicating they would attend, even if only a small percentage actually went 
out, seemed to ensure relative safety. And the numbers were further boosted 
by news of January 25 hitting the traditional media, particularly the popular 
evening talk shows. These evening talk shows were and remain an important 
source of information for the average Egyptian, who may not have access to 
the Internet. They were also of major importance during the five days when 
the Egyptian government cut off all Internet communication in an attempt to 
break the momentum of the protesters. 

Egypt’s Media Treading the 
Waves of the Revolution

The Eighteen Days (January 25–February 11, 2011)

As far as state-owned and -controlled media are concerned, nothing much 
changed with the first wave of the revolution. 

Under Mubarak, editors in chief of state newspapers had been appointed by 
the Shura Council (the “Consultative Council,” Egypt’s Upper House of the 
Parliament) and were always closely tied to the regime. This insured favorable 
coverage of the regime at all times and extensive coverage of Mubarak’s every 
move within the rhetoric of the supreme leader, the father figure, and the wise 
protector of the state and the people. Readers of the government-owned and 
-controlled newspapers were accustomed to headlines such as “Mubarak Is the 
Most Trusted Leader in the World,”13 or to finding out that the picture of 
Mubarak in the White House leading U.S. President Barack Obama and other 
world leaders had actually been manipulated to place Mubarak at the front of 
the pack.14 

The so-called national press maintained that allegiance up until a few days 
before Mubarak’s ouster on February 11, 2011: on February 3, Al Ahram’s 
main headline was “Millions March to Support Mubarak Nationwide,” when 
the millions on the streets were calling on him to leave. On February 12, Al 



12 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

Ahram completely changed its tone with the main headline “The People Have 
Toppled the Regime.” 

Quickly, however, the state-owned newspapers continued their previous 
rhetoric, with the only difference being that Mubarak was replaced by the 
Supreme Council of Armed Forces (SCAF). The same newspapers that glori-
fied Mubarak and then, very briefly, the people of Egypt, soon started glori-
fying the SCAF and its leader at the time, General Hussein Tantawi.15 The 
authoritarian mind-set was still in place, as reflected by the media. The army 
became the savior, and anyone who spoke against it or attacked it was under 
the threat of a military tribunal. 

State television was no different from its print counterpart. During the 
eighteen days of the first wave of the revolution, the government-owned and 
-controlled television stations focused on glorifying Mubarak, while ignoring 
protests against the regime to step down, and on smearing the protesters. Talk 
show presenters and guests on state-owned television called Khaled Said a drug 
dealer and accused the protesters of everything from being a bunch of lost kids 
performing sexual orgies in Tahrir Square to being agents of foreign govern-
ments. Cameras around the downtown Cairo area focused on the tranquil Nile 
view from nearby bridges while protesters were being killed a few hundred 
meters away. News channels featured pieces about the types of elephants in 
Africa rather than continuous coverage of Tahrir and other major demonstra-
tions in every city.16 Some protesters around Egypt carried banners calling state 
media liars.17

Some individual journalists and broadcasters within state media institu-
tions tried resisting. The deputy head of Nile TV resigned in protest of the 
channel’s biased coverage in favor of the regime, revealing that she was not 
allowed to say that protesters demanded Mubarak’s resignation. A few younger 
journalists threatened to resign if they were not allowed to cover the massive 
anti-Mubarak protests. This pressure on editors increased as two Al Ahram 
journalists were killed and dozens were rounded up by the government.18 As 
the tide seemed to be turning toward the revolution, editors leaned toward the 
revolutionaries to various degrees until the afternoon of February 11, when 
Mubarak stepped down. Then, state media began to widely praise the revolu-
tionaries as their own. 

The private satellite channels differed in their level of support for Mubarak 
or for the protesters who vowed to bring him down. Many of these channels are 
owned by businessmen who were closely allied to the Mubarak regime and so 
tried as much as possible to defend the regime and discredit the protesters. One 
evening talk show presented by two state journalists featured a young woman 
who had come forward to give her confessions before the Egyptian people. She 
claimed to have accompanied some of the leading activists on sponsored trips 
to Serbia during which they were each given $50,000 and attended workshops 
on how to overthrow the regime by trainers from Iran and Israel. She broke 
down in tears of despair as she begged the audience to forgive her and to stand 
by Mubarak against the traitors who were trying to sell their country to foreign 



Rasha Abdulla | 13

agents. The young woman was later identified as a colleague of the talk show 
presenter and admitted to the whole episode being fabricated.19 

There were a few private television channels and some select programs on 
other channels that chose to stand by the revolution during the first eighteen 
days and to attempt to cover what was happening in Egyptian squares to the 
best of their ability. They endeavored to bring in balanced guests, including 
activists and intellectuals as well as government and National Democratic Party 
representatives. These programs, as well as coverage by non-Egyptian channels 
such as Al Jazeera, Al Arabiya, and CNN, were popular with audiences who 
were trying to find out what was going on in Egyptian squares. Many of these 
outlets faced some government harassment, including Al Jazeera, whose offices 
were shut down by the government during the eighteen days.20

Given the important role social media played in fomenting the revolution, 
no consideration of media during the eighteen days would be complete without 
a discussion of the Internet and mobile telephony. The government started its 
censorship efforts by denying access to Twitter on January 25. When Twitter 
service was interrupted, activists immediately started circulating information on 
Facebook about proxy servers and software that users could download to evade 
censorship. By the time Facebook access was blocked a few hours later, many 
users had already downloaded alternative ways to access the blocked websites. 

By January 28, the government realized that the only way to completely deny 
access was to cut off all Internet access. Both mobile telephone and Internet 
services were shut down across the entire country. Mobile phone access was 
shut down for about a day and a half. The Internet as well as messaging services 
remained shut down for over five days.21

Under the SCAF (February 12, 2011–June 29, 2012)

Many Egyptians had high hopes for media reform in Egypt following the out-
break of the revolution. With Mubarak falling after thirty years of dictator-
ship, many thought that going forward, all of their dreams for the country 
would come true—including the dream of an independent media. 

In the first few weeks of the SCAF’s rule authorities said that state security 
approvals were no longer needed to approve licenses for broadcasting on televi-
sion. Hopes for freedom of expression and a plurality of voices increased as six-
teen new private satellite television channels started operating. The Ministry of 
Information was abolished in February 2011, to the great delight of freedom-
of-expression advocates. However, these trends did not last long.

Immediately following Mubarak’s fall, state-owned media glorified the 
revolutionaries as long as that did not contradict with the glorification of the 
army. Everything that had to do with the revolution was the order of the day. 
Activists became regular guests on talk shows and gave frequent press inter-
views. The editorial lines seemed to suggest that Mubarak had always been 



14 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

the absolute menace, the revolutionaries the absolute angels, and the army the 
savior of the revolution. 

After a very brief honeymoon period, the state media’s glorification of the 
activists began to diminish in the SCAF’s favor. At the same time, the inefficien-
cies of the SCAF’s administration of the transitional period began to surface. It 
became clear that the people’s initial dreams of a free media system were not real-
ized. On the contrary, freedom of expression started facing some serious threats 
and challenges as the regime began cracking down heavily on media freedoms. 
The Ministry of Information was reinstated in July, a move perceived as alarming 
by many media advocates.22 The appointed minister, Ossama Heikal, had started 
his career as a military correspondent for Al Wafd newspaper. 

Shortly thereafter, the state media became a staunch supporter of the mili-
tary regime, including carrying out smear campaigns to vilify the revolution-
aries. A Time magazine report pointed out that talk shows on the state media 
stations were filled with anti-protester rhetoric that portrayed the revolutionar-
ies as “thugs” and warned of “‘foreign’ interference in Egyptian affairs, rising 
insecurity, and crime.” Anti-military demonstrations were “labeled dangerous 
and destabilizing events, driven by foreign agents.”23

Those who criticized the army were intimidated by the regime in several 
ways. As early as March 2011, the army started subjecting bloggers and jour-
nalists to military trials and investigations. 

Among the cases that received the most media attention was that of blogger 
Maikel Nabil Sanad, who was sentenced in March 2011 by a military court to 
three years in prison for “insulting the military” after writing a blog post with the 
title “The Army and the People Were Never One Hand.” He was released through 
a pardon in January 2012 after a massive campaign by human rights activists.24 

Blogger Hossam el-Hamalawy appeared on a television talk show in May 
2011 where he criticized the political scene, saying the only thing that seemed 
to have changed was the titles of the songs in support of the regime, which 
went from glorifying Mubarak to glorifying the army and the SCAF. He held 
the army responsible for the detention and torture of several protesters during 
demonstrations. A few days later, Hamalawy and talk show host Reem Magued 
were asked to appear before a military tribunal. They were later released and 
told that they had been called in for “a chat.”25 

Journalist Rasha Azab and her editor Adel Hammouda were summoned 
before the military prosecutor in early June and accused of “publishing false 
information with the potential to cause public disorder.” Azab had reported 
about a meeting between SCAF members and activists belonging to the group 
“No to Military Trials for Civilians.”26

Other journalists and bloggers who were subjected to military tribunals 
included Yosri Fouda, Alaa Abdel Fattah, Nawara Negm, Bothayna Kamel, 
Asmaa Mahfouz, Nabil Sharaf Eldin, Ahmed Ramadan, and Islam Abu al-Ezz. 
Talk show host Yosri Fouda took his popular show off the air twice in 2011 in 
protest of pressures to censor material or guests.27 Blogger Alaa Abdel Fattah 



Rasha Abdulla | 15

was detained and accused of inciting violence against the military during the 
October 9 demonstrations outside of Egyptian state television’s Maspero build-
ing, in which 28 died and more than 321 were injured.28 He spent fifty-six days 
in prison pending investigation before being released and eventually found 
innocent.29 In total, the Committee to Protect Journalists (CPJ) documented 
over a hundred cases of abuses against journalists and bloggers during the reign 
of the Supreme Council of Armed Forces.

Some of these outcomes were the result of self-censorship on the part of 
channel owners or managers who were not tolerant of viewpoints that might 
have been perceived as against the military. For example, talk show host Dina 
Abdel Rahman was fired in July 2011 by Dream TV’s owner, businessman 
Ahmed Bahgat, after she featured an anti-SCAF opinion piece written by jour-
nalist Naglaa Bedeir. A high-ranking army officer called the show live to object 
to the piece being featured, and Abdel Rahman was fired soon thereafter.30 

The crackdown was not only on individual journalists and bloggers but also 
on institutions. As early as March 2011, the SCAF issued a warning to jour-
nalists and editors against publishing or broadcasting “any (topics, news, state-
ments, complaints, advertisements, pictures) pertaining to the Armed Forces or 
to commanders of the Armed Forces without first consulting with the Morale 
Affairs Directorate and the Directorate of Military Intelligence and Information 
Gathering, as they are the authorities specialized in reviewing such issues.” At 
that time, the CPJ described this development as “the single worst setback for 
press freedom in Egypt since the fall of President Hosni Mubarak.”31 

In September 2011, a few days after the government extended the use of 
emergency laws against entities accused of “spreading rumors,” security forces 
again raided the offices of Al Jazeera Mubasher Misr, which had started broad-
casting from Egypt after Mubarak’s fall. The channel, allegedly missing a 
permit, was barred from broadcasting. Also in September 2011, the Supreme 
Council of the Armed Forces and the cabinet decided to suspend granting 
new permits to satellite channels and, according to an article in the Egypt 
Independent, to “prosecute satellite channels deemed threatening to the stabil-
ity of the country.”32 

On October 9, 2011, Egyptian state television ignored the crackdown on a 
mostly Coptic Christian group of protesters outside its own Maspero build-
ing. Most of the dead had been crushed under the army’s armored vehicles. 
During the events, state television first claimed that the Coptic protesters had 
been throwing rocks and Molotov cocktails at members of the military and 
had killed three army officers and injured 30. State television then called upon 
“the good Samaritans of Egypt” to go down to the streets and “support the 
Egyptian army against the Copts.” No one was held accountable for this per-
formance by the state-owned media.33 

Meanwhile, on the same evening, army officers stormed the offices of two 
other channels, Al Hurra and 25, as the channels were showing live coverage of 



16 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

what was happening outside of Maspero. State television’s coverage throughout 
was unprofessional and neither impartial nor balanced, to put it mildly.34

During the rule of the SCAF journalists covering demonstrations were also 
physically harmed. The Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) 
documented several such cases, including that of photojournalist Ahmed 
Abdel Fattah, who received a pellet in the eye while covering the clashes that 
occurred on Mohamed Mahmoud Street in November 2011. Abdel Fattah 
gave testimony stating, according to the CIHRS, that “the officer who shot 
him appeared to be directly targeting him because of the camera he was hold-
ing.”35 Abdel Fattah told Al Ahram Online (the online English version of Al 
Ahram newspaper, which is much more progressive than the traditional Arabic 
version) that “five Al Masry Al Youm reporters, in addition to ten working for 
other media institutions, were injured that day and they all had cameras.”36 
Also in November 2011, the Egyptian Journalists’ Syndicate released a state-
ment regarding the use of force against five journalists who were covering 
clashes in Alexandria. The statement condemned the use of violence by secu-
rity forces against the journalists, one of whom was, according to an article in 
Al Ahram Online, “detained, forced to strip, blindfolded, and beaten with a 
wooden stick for five hours.”37

The CIHRS also documented the case of journalist Hassan Shahin, who was 
“attacked, beaten, and dragged by military officers while covering the crackdown 
on the sit-in in front of the Cabinet in December 2011.”38 The Al Ahram Online 
article said that, in covering the events, “media personnel and cameras became 
a primary target. Men in military uniform, assisted by plainclothes men, confis-
cated cameras and smashed them.”39 Reporters Without Borders said the process 
involved “systematic use of violence against media personnel.” The organization 
published what it said was an incomplete list of reporters and members of the 

media who were beaten, detained, or both by the military 
and called on the Egyptian authorities “to put an immediate 
stop to the violence against media personnel.”40 

The pattern continued, however. In February 2012, 
correspondent Mahmoud El Ghazaly of state-owned Nile 
TV was shot in the eye while covering clashes outside the 
Ministry of Interior. He confirmed that security forces had 
been routinely using rubber bullets and birdshot in direct 
confrontation with protesters in recent months.41 In May 
2012, Reporters Without Borders documented that at least 

32 journalists and media personnel were beaten, detained, and sometimes tor-
tured by army officers or regime-affiliated thugs while covering the dispersal of 
al-Abbaseya protests, near the Ministry of Defense.42 

Citizen journalists stepped forward to counter the biased and sometimes 
violence-inciting performance of state media and the difficulties journalists 
had in reporting and accessing information. Bloggers and online activists were 
faced with the responsibility of bringing to the masses the images that the state 

Citizen journalists stepped forward 
to counter the biased and sometimes 

violence-inciting performance of state 
media and the difficulties journalists had 

in reporting and accessing information.



Rasha Abdulla | 17

and private media either ignored or were not allowed to cover. In an attempt 
to organize these efforts, Egyptian citizens started groups such as Mosireen 
(Insistent) and Askar Kazeboon (Lying Generals). 

Mosireen is a social media cooperative with the goal of covering any revo-
lution-related activities, and particularly documenting police and army bru-
talities against civilian protesters. Kazeboon is an initiative that organizes 
public screenings of Mosireen videos on the streets of Egypt. Both entities are 
open and decentralized in terms of structure and ownership; for example, all 
Mosireen videos and footage are available online for anyone to download, their 
equipment and office space is shared with others who request it, and they try 
to train and engage as many citizen journalists as possible throughout Egypt. 

Kazeboon had posted simple guidelines online about how to organize a 
show, and it asked people all over Egypt to try to organize one in their neigh-
borhoods. The idea was to take to the streets with authentic footage and infor-
mation that the mainstream media were not covering. All that was needed for 
a show was to download the videos (or get a free DVD from Mosireen), get a 
screen (some have used a white linen sheet spread on a wall or between two 
trees), and rent a projector and speakers for the evening. Kazeboon shows, 
which were held by individuals all over Egypt, including on the walls of the 
Maspero ERTU building and the walls of the Ministry of Defense, were hugely 
successful and forced other traditional media, even state media on occasion, to 
cover their events or show their videos. The phenomenon also indirectly eased 
the pressure on the private satellite channels to cover what was happening 
because the regime knew the citizen journalists would have a record of it and 
that therefore it would likely surface anyway. By January 2012, Mosireen was 
the most viewed nonprofit channel on YouTube worldwide and by far the most 
viewed in Egypt.43 One of Mosireen’s founders, activist Salma Said, was report-
edly shot by security forces multiple times while covering clashes between the 
police and protesters in February 2012.44 

Under Morsi (June 30, 2012–July 3, 2013)

When Mohamed Morsi, who was supported by the Muslim Brotherhood, took 
over as president on June 30, 2012, a new wave of attacks on media freedoms 
began. During this era, an unprecedented number of court cases were brought 
against journalists and media personalities for “insulting the president.” 
Despite a pledge by Morsi to guarantee freedom of expression when he took 
over, the Arab Network for Human Rights Information reported that 24 such 
cases were filed in the first 200 days of Morsi’s rule compared to 23 cases in 
the previous one hundred twenty-six years.45 Other commonly used charges in 
cases involving the media were defamation of the president, defamation of the 
judiciary, defamation of the military, and defamation of Islam (blasphemy), in 
addition to publishing or broadcasting false news and inciting hatred. 



18 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

During this period, several journalists were attacked, and some were tar-
geted for kidnapping or beating. Journalist Al Husseiny Abou Deif, who wrote 
critically of Morsi and the Muslim Brotherhood, was shot in the head with 
rubber bullets outside the Itihadiya Presidential Palace during one of the pro-
tests and died of his injuries. The shots were allegedly fired by Morsi supporters 
after one of them pointed a green laser at Abou Deif.46 

Egypt’s status in the Freedom House Freedom of the Press 2013 report 
changed from “partly free” to “not free,” mainly because of “officially tolerated 
campaigns to intimidate journalists, increased efforts to prosecute reporters 
and commentators for insulting the political leadership or defaming religion, 
and intensified polarization of the pro– and anti–Muslim Brotherhood press, 
which reduced the availability of balanced coverage.”47 

Intimidation of journalists and bloggers intensified during Morsi’s year in 
power. Journalists were beaten, harassed, and detained by the regime or by 

regime-affiliated thugs. In December 2012, blogger Alber 
Saber received a three-year prison sentence for insulting 
religion and the president after he posted a link to the 
trailer for the anti-Islam film The Innocence of Muslims on 
his Facebook account.48 Popular talk show host Mahmoud 
Saad was investigated in December 2012 on charges of 

insulting the president. Popular political satirist Bassem Youssef, known as 
Egypt’s Jon Stewart, was accused in January 2013 of insulting the president 
and undermining his standing. His case was covered prominently in the local 
and international media, especially after Jon Stewart featured it (and Youssef) 
repeatedly on his show.

The private satellite television channel Al Faraeen was shut down in August 
2012 by an administrative decision, and its owner Tawfik Okasha faced over 
30 different court cases in which he was accused of defaming Morsi, inciting to 
kill him, and inciting hatred against the Brotherhood. Okasha was sentenced 
to four months in prison in absentia by a Luxor court on charges of defam-
ing the president.49 He was later acquitted by another court.50 The August 11, 
2012, issue of Al Dostour newspaper was pulled for allegedly insulting the pres-
ident, inciting chaos, and inciting sectarian strife. The newspaper’s editor in 
chief, Islam Afifi, was charged with insulting Morsi and inciting to overthrow 
the regime.51 

Nothing much changed under Morsi in terms of how the government dealt 
with the independence (or the lack thereof) of state-owned media. A new min-
ister of information who was loyal to the Muslim Brotherhood and new editors 
in chief were appointed by an all-Islamist Shura Council, which meant that 
state media were mostly in the hands of Islamists. Yet, the picture was not as 
clear-cut as it was under Mubarak or the SCAF because many of the closely 
tied networks within these institutions remained loyal to the Mubarak regime. 
The struggle, however, was still one of power and loyalty to one regime over the 
other, rather than loyalty to professional journalistic standards or to the people.

Intimidation of journalists and bloggers 
intensified during Morsi’s year in power.



Rasha Abdulla | 19

The government-owned Al Akhbar newspaper refused to publish several 
opinion pieces by regular contributors, including Ibrahim Abdel Meguid, Abla 
Al Rowaini, Ahmed Taha Al Naqr, Medhat Al Adl, and Yousef Al Qaeed, all 
of which carried criticism of Morsi or the Brotherhood. Similarly, the govern-
ment-owned Al Ahram newspaper refused to publish an opinion piece by man-
aging editor Ahmed Moussa that criticized Morsi’s constitutional declaration. 
Morsi had issued the declaration in November 2012, giving himself unprec-
edented powers as president to, as summarized in the Egypt Independent, “take 
any measures he sees fit in order to preserve and safeguard the revolution, 
national unity or national security,”52 and the move caused widespread unrest 
and was sharply criticized by the opposition. Al Ahram also stopped former 
Muslim Brotherhood member Tharwat Al Kharbawy from writing his col-
umn.53 Al Kharbawy had been outspoken against the Brotherhood, which the 
government-owned newspaper did not tolerate.

A report by the Association for Freedom of Thought and Expression cited 
newspaper reports that Egyptian state television had directives to include an 
Islamist, particularly from the Muslim Brotherhood’s Freedom and Justice 
Party, in every segment of every program, otherwise the segment would be 
cancelled. The report also stated that state television presenters had specific 
directives regarding the choice of guests, as well as the editorial lines of the 
programs, and that the presenters were threatened with withheld paychecks if 
they did not follow orders. The report also indicated severe interference in the 
specific “scripts” of certain programs and directives to focus on the “achieve-
ments” of the government.54 

There were some attempts by the private media to fight back against these 
encroachments on journalistic freedom. In December 2012, five television 
channels and twelve newspapers went on strike on the same day to protest 
against Morsi’s constitutional declaration and the draft constitution, both of 
which curtailed media freedoms. The draft constitution had failed to include 
an article to guard against the potential imprisonment of journalists in cases 
related to freedom of expression. 

Some individuals within the state media institutions tried to fight back and 
were penalized by the regime. For example, several presenters and produc-
ers of state television programs were investigated after featuring guests who 
spoke against the program of the Freedom and Justice Party or the perfor-
mance of the regime.55 Overall, a report by the Arab Network for Human 
Rights Information cited 28 such investigations against state television anchors 
or producers. The report concluded that state television featured a series of con-
tinued violations against freedom of expression and showed no intent on the 
part of the government for reform.56

The media became polarized during Morsi’s rule, and such polarization 
became more severe over time. The polarization was mainly between the pri-
vate, Islamist channels, most prominently Al Hafez and Al Nas, on one side, 
and the “secular” media, particularly private outlets, on the other. 



20 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

Secular media channels were filled with expressions such as “the 
Brotherhoodization of the state,” which portrayed the country’s growing  
concern with members of the Muslim Brotherhood taking over most of the 
vital positions in the government. As violence erupted in anti-Brotherhood 
demonstrations, these media started using terms such as “Muslim Brotherhood 
militias” to refer to Brotherhood-affiliated thugs who would attack protesters. 
But the secular, private channels still maintained a degree of balance in terms 
of regularly featuring Brotherhood guests on popular evening talk shows, 
thereby giving them an outlet for expressing their views. 

This was not the case on the Islamist channels, which rarely featured a non-
Islamist guest. These channels regularly referred to the non-Islamists as “athe-
ists” and accused them of being remnants of the old regime or spying agents 
for foreign countries. These channels also regularly used rhetoric that implied 
that anything against the Muslim Brotherhood was considered to be against 
Islam. Misr 25, the satellite television station affiliated with the Freedom and 

Justice Party of the Muslim Brotherhood, as well as the 
party’s newspaper, Freedom and Justice, became staunch 
supporters of Morsi while vilifying the opposition and 
accusing it of blasphemy or working for the interests of 
outside powers.

Online activism remained high under Morsi, with 
many citizen journalists using the Internet to publish or 
broadcast material. Mosireen remained active, focusing its 

efforts on exposing and documenting violations committed by the Muslim 
Brotherhood regime and its affiliates or by the security apparatus. Kazeboon 
modified its name to Ikhwan Kazeboon (Lying Brothers), with the words Besm 
El Din (in the name of religion) and the logo of the Muslim Brotherhood 
appearing next to its name.

Civic society has made some attempts to introduce a model of an indepen-
dent regulator that would at least be in charge of the broadcast media. More 
recently, the formation of such a body has been included in the new draft of 
the Egyptian constitution. The problem remains, however, that the formation 
of the board of such a body will make or break its independence. As the recom-
mendations of Egypt’s Public Service Broadcasting country report specified, 
political will is a necessary prerequisite to the independence of a regulatory 
body. Otherwise, the problems of the regime-loyal Ministry of Information 
will simply be transferred to the regulator.57 In 2012, when the idea was intro-
duced, it was proposed that the regulatory body would be in charge of grant-
ing broadcasting licenses, assigning frequencies, and handling cases of alleged 
violations. The proposal was submitted to the parliament before that body was 
dissolved in 2012.58 It is unclear what the regime’s plan is regarding such a 
body at this time.

Online activism remained high under Morsi, 
with many citizen journalists using the 

Internet to publish or broadcast material.



Rasha Abdulla | 21

Under Adly Mansour, Interim President (July 3, 2013–June 8, 2014)

On June 30, 2013, one year after Morsi was sworn into office, millions of 
Egyptians once again took to the streets, this time demanding Morsi’s res-
ignation and early presidential elections. Over the previous two months, it 
was reported that more than 22 million Egyptians had signed forms asking 
for early presidential elections, but Morsi refused. On July 3, the Egyptian 
army intervened to oust Morsi and install the head of the High Constitutional 
Court, Adly Mansour, as president of Egypt for a transitional period, after 
which new parliamentary and presidential elections would take place. Many 
Egyptians welcomed this move, which resulted from exceedingly high dis-
satisfaction with Morsi’s policies and favoring of the Muslim Brotherhood, 
but some were alarmed by the interference of the army. International debates 
sprang up regarding whether what happened was a second wave of the revolu-
tion or a military coup.59 

While many hoped that the change in regime would mean a break from 
the crackdown on media freedoms that Egypt had witnessed under Morsi, 
media advocates were alarmed by the fact that the army closed down Islamist 
channels Misr 25, Al Hafez, and Al Nas within hours of ousting Morsi. Al 
Jazeera Mubasher Misr was also raided while on air, and five employees were 
detained.60 Emergency laws were declared in August for three months follow-
ing the violent dispersal of two major Muslim Brotherhood sit-ins, which left 
hundreds dead and over a thousand injured. In September, a court ordered Al 
Jazeera Mubasher Misr and three other Islamist channels, Ahrar 25, Al Quds, 
and Al Yarmuk, to stop broadcasting. The court cited missing permits that 
made the channels’ operations illegal, an allegation that came after govern-
ment officials called Al Jazeera a national threat and a danger to the country’s 
national security and interests.61 Later in September, authorities shut down the 
offices of the Muslim Brotherhood’s party newspaper, Freedom and Justice.

Since June 30, 2013, journalists have faced varying degrees of harass-
ment, particularly from the authorities as well as from supporters of the 
Muslim Brotherhood, who now constitute underground opposition since the 
Brotherhood was deemed an illegal terrorist organization (first by the gov-
ernment in December 2013, then by a court in February 2014). The CIHRS 
issued a report in which it documented 205 cases of local journalists who had 
faced violations between June 28 and August 30, 2013, including eight fatali-
ties, at least six of whom were covering the events.62 The report accused security 
forces of being responsible for at least two of these fatalities: one in the vicinity 
of the National Security Guards headquarters on July 3 and the other when 
the army shot a journalist from Al Ahram newspaper after he allegedly failed to 
stop his car at a checkpoint after curfew on August 20. Other than the fatali-
ties, the violations included chasing, detaining, and beating journalists, some-
times severely; armed robbery; shooting with birdshot; and damaging cameras 
and equipment. 



22 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

The report also documented 39 violations against foreign journalists and 
correspondents and stated that this number underrepresented the true size of 
the problem, given that many foreign journalists refused to give testimony 
or to state the news outlets for which they worked. The report pointed out 
cases in which foreign journalists were detained, photographed, videotaped, 
or had their pictures shown on national television as “terrorists” who had been 
detained by the authorities. Those experiencing the latter included a team of 
correspondents for CNN.63

The CIHRS report stated that Morsi’s supporters were allegedly respon-
sible for 41 percent of the incidents (85 violations), while state security forces 
and the army were allegedly responsible for 20 percent (42 violations). The 
remaining violations were allegedly committed by anti–Muslim Brotherhood 
and anti-Morsi “local residents,” including what the Islamist media said were 
“thugs employed by the security apparatus.” The report documented that 
“although quantitatively speaking the Muslim Brotherhood and its supporters 
were responsible for the largest number of violations, the gravest abuses were 
perpetrated by the Transitional Authorities and by the Security and Armed 
Forces.” At the time the report was issued in September 2013, thirteen journal-
ists were still detained pending investigations, and 29 had been released.64 

On June 3, 2014, an article published by the CPJ stated that there were 
sixteen journalists still imprisoned in Egypt, in addition to at least six killed 
and dozens detained and released since Morsi was removed from power, which 
has created “a climate of fear and repression that has dampened the ability of 
journalists to cover political developments.” The article also stated that while 
“things were never good for the press in Egypt . . . they have worsened signifi-
cantly since former President Mohamed Morsi was ousted.”65 Egypt appeared 
on the CPJ’s “Risk List,” indicating a “significant deterioration of the media 
climate during 2013.”66 

The sixteen imprisoned journalists as of May 19, 2014, included three from 
Al Jazeera English, who are charged in a case that became known in the media 
as the Marriott cell case, since the three were operating from the Marriott hotel. 
They have been in custody since December 29, 2013, and are accused of distort-
ing Egypt’s image abroad and fabricating news to aid the Muslim Brotherhood. 
A fourth Al Jazeera journalist, Abdullah Al Shami, has been in custody since 
August 14, 2013. Al Shami started a hunger strike on January 21, 2014.

Military trials for civilians have continued in the post-Morsi era, includ-
ing one involving three journalists. Journalist Ahmed Abu Deraa, who works 
for Al Masry Al Youm newspaper and OnTV satellite station, was accused of 
appearing in restricted military areas and intentionally spreading false news 
about the army. He was given a six-month suspended jail sentence.67 The case 
was brought against him after he had reported on a military operation in the 
vicinity of the North Sinai village of Sheikh Zewaid, which he claimed ended 
up damaging a mosque and several civilian houses and wounding four peo-
ple.68 Mohamed Sabry, a stringer for Reuters, was accused of filming military 



Rasha Abdulla | 23

areas and also given a six-month suspended sentence.69 Journalist Hatem Aboul 
Nour of Al Watan newspaper was charged with impersonating an army officer 
and given a one-year prison sentence.70

The polarization of the media that started under Morsi intensified for a 
period after his ouster, before most if not all media outlets were speaking in 
support of the regime. Soon after Morsi’s ouster, the media scene was divided 
into mainstream pro-regime outlets on one hand and Al Jazeera on the other. 
In the middle, a few individual voices tried to remain more objective. 

The media’s polarization was a reflection of the polarization in society.71 
There is no question that the ousting of Morsi was demanded and supported by 
millions of Egyptians after he had proved to have represented only the Muslim 
Brotherhood, even though some of those who supported his ouster had ques-
tions about the role of the army in the future political life 
of Egypt. Similarly, most if not all of the media outlets in 
Egypt backed Morsi’s ouster, with only Al Jazeera firmly 
taking the side of the Muslim Brotherhood. 

The current media scene in Egypt is generally unpro-
fessional, save a few exceptions. Al Jazeera’s reputation 
suffered severely when it attempted to ally itself with the 
Brotherhood, and it has lost credibility among Egyptians, 
with the exception of the Brotherhood and its sympa-
thizers.72 After making factual errors, such as broadcast-
ing huge anti-Morsi protests and calling them pro-Morsi,73 or interviewing 
allegedly wounded protesters who turned out to be falsely representing their 
injuries for the cameras,74 the channel has lost most of the reputation for pro-
fessional news reporting it had long held among Egyptians. In one incident, 
Al Jazeera’s veteran presenter Ahmed Mansour appeared in a video addressing 
Muslim Brotherhood supporters on how to change their messages to win over 
the Egyptian people.75 At least 22 media personnel who worked for Al Jazeera 
resigned a week after Morsi’s ouster, saying the channel was “airing lies and 
misleading viewers.” One of them said that the channel has become “an enemy 
of Egypt” and that the “orders had changed” regarding the media coverage of 
political events.76

Meanwhile, most of the other Egyptian media outlets have gone to extremes 
to support the post-Morsi regime, with a few individual exceptions trying to 
maintain some balance. On the whole, the radio and television waves are filled 
with patriotic songs and talk show programs that strive to glorify the military. 
For weeks following Morsi’s ouster, Egyptian state television as well as most 
private satellite channels ran a graphic banner with the Egyptian flag that stated 
“Egypt fights terrorism,” in reference to the struggle between the post-Morsi 
regime and the Muslim Brotherhood. Most talk show hosts do not shy away 
from biased commentary and leading questions, and their carefully selected 
guests respond with exclusively pro-regime answers. Facts are routinely mixed 

Soon after Morsi’s ouster, the media scene 
was divided into mainstream pro-regime 
outlets on one hand and Al Jazeera on 
the other. In the middle, a few individual 
voices tried to remain more objective. 



24 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

with opinions on these highly popular shows, which have become the main 
source of news for many Egyptians. 

Some talk shows went as far as to wage an intense campaign against activists 
associated with the events of January 25, 2011, calling them “traitors,” “spies,” 
and “agents of foreign countries.” Leaked personal phone conversations from 
some activists appeared on one talk show and were then picked up by others. 
The conversations were framed as evidence that the activists were less than 
loyal to Egypt, although the conversations themselves did not support that 
claim. The leaked conversations mostly included members of the April 6 Youth 
Movement,77 as well as other leading activists, such as Wael Ghonim, the 
administrator of the “We Are All Khaled Said” Facebook page, and Mohamed 
Elbaradei, Egypt’s vice president in the post-Morsi regime who resigned in 
mid-August 2013 over the violent dispersion of the Muslim Brotherhood sit-in 
in Rabaa El Adaweya.78

Media personalities striving for independence find it difficult to present 
their shows and have at times willingly withdrawn from the airwaves. Yosri 
Fouda, who presents a popular talk show on OnTV, went off the air from 
July 9 to November 25, 2013. He had issued a statement at the end of July 
on his Facebook page stating, “I’d like to note my reservations and extreme 
sadness over the local and international detrimental media coverage in Egypt, 
including my own channel, with very few exceptions.”79 Reem Magued, who 
presented another popular talk show on the same channel, has been off the air 
since June 30, 2013. In late August, she tweeted that she was not suspended or 
forced off the air, but that “sometimes to be silent is the most honest news, so 
I chose silence until further notice.”80 

As Georgetown University media scholar Adel Iskandar observed, “By and 
large, the majority of the Egyptian press is marching to the tune of the military 
. . . willfully and with conviction. . . . If you’re with the Brotherhood, it’s as if 
you’re a separate breed of Egyptian.”81 Indeed, one song that was popular on the 
airwaves for some time was entitled “We Are a People; They Are Another,” cat-
egorizing the Muslim Brotherhood and their sympathizers as a different people. 

State-owned newspapers have found their way back to supporting an obvi-
ous boss in the post-Morsi regime. The most popular stories are those detailing 
alleged plots by the Muslim Brotherhood to divide and conquer Egypt from 
the eighteen days of the first wave of the revolution to plans to give the Sinai 
to Hamas and its affiliates. One such story, written by Al Ahram’s editor in 
chief and appearing on the front page of the flagship newspaper, implicated 
the United States in an alleged conspiracy with the Brotherhood to “sabo-
tage” Egypt. The story prompted the then U.S. ambassador to Egypt to issue 
a public response, calling the article “outrageous, fictitious, and thoroughly 
unprofessional.” The ambassador added, “This article isn’t bad journalism; it 
isn’t journalism at all. It is fiction, serving only to deliberately misinform the 
Egyptian public.”82



Rasha Abdulla | 25

It has become increasingly difficult to air or publish voices that are not 
in total harmony with pro-regime propaganda. Indeed, several private, sup-
posedly independent newspapers have refused to publish 
pieces by contributors that failed to follow that editorial 
line. One example was this author’s article against the clo-
sure of satellite television channels including Al Jazeera, 
which later appeared at a different outlet.83 Examples also 
include an opinion piece by Al Ahram’s former chief execu-
tive officer and head of the press syndicate Mamdouh El 
Wali, who ended up publishing the piece on his Facebook 
page. Activist Mostafa El Naggar published an article entitled “The Army: An 
Institution or a State” on his Facebook page after being denied publication in 
at least two major newspapers.84 Other authors whose articles ended up appear-
ing on less prominent web portals than their originally intended publications 
or on the author’s individual blog or Facebook page include Ahmed Mansour, 
Reem Saad, Wael Abou Hendi, Tamer Abu Arab, Seif Abdel Fattah, Hossam 
Moanes, Amr Ezzat, Ahmed El Doreni, and Abdul Rahman Yousef. 

Another censorship episode took place with political satirist Bassem Youssef, 
whose popular show Al-Bernameg (The Program) had been off the air for four 
months. Youssef aired the first episode of his new season on the CBC chan-
nel on October 25, 2013, poking fun at the post-Morsi regime and those who 
idolized it. The program included a joking reference to the ousting of Morsi 
as a “coup.” As viewers awaited the second episode a week later, the channel 
released a statement minutes before the scheduled airing saying that the show 
had been suspended for violating the editorial policy of the channel.85 

Youssef moved to the MBC Masr channel and aired his first episode there 
on February 7, 2014. At the end of April, he announced that his program 
would stop until the presidential election was held in late May. After former 
Egyptian military chief Abdel Fattah el-Sisi won the election by a landslide, 
Youssef announced on June 2 that Al-Bernameg would be terminated.86 Youssef 
was selected as one of Time magazine’s 100 most influential people in 2013.87

In the absence of much balanced reporting even by international entities, 
which mostly lack context and an understanding of Egyptian culture, online 
news sources and social media still provide an important alternative outlet, 
although in a different manner than before. Many voices on social networks 
are also polarized, but these networks can give a voice to those who choose a 
middle ground or who are trying to maintain their objectivity and point out 
human rights violations on the part of both camps regardless of their own 
political views, a stance that has become increasingly difficult to maintain or 
portray through the mainstream media. Social media also offer a voice to those 
who are against both the Muslim Brotherhood and the current regime, and 
those who fear the country may be slipping back into rule by the military or 
remnants of the old regime. 

It has become increasingly difficult to 
air or publish voices that are not in total 
harmony with pro-regime propaganda.



26 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

Some attempts to offer more balanced coverage of events are also taking 
place online. Mada Masr,88 an online newspaper that launched on June 30, 
2013, is run by a group of young journalists and is one good example of truly 
independent media. The portal mostly provides news and commentary in 
English but has also established an Arabic section and a photojournalism sec-
tion. Identifying itself as a portal for “independent, progressive journalism,” 
Mada Masr plans to expand its services by offering multimedia news coverage.

Another newly established news portal is Yanair, the Arabic word for 
“January.”89 Established by a group of young journalists, this portal provides 
Arabic-only news and commentary. As of June 2014, it receives no funding and 
is therefore funded by its founders, who are still navigating their way to a work-
ing business model. The portal does not have news correspondents of its own 
other than the few founding journalists, so to date it has been more dependent 
on commentary than on news. It does not shy away from publishing content 
that does not agree with the mainstream pro-regime tone.

While the regime has gone after online activists in the past, to date online 
content has not been blocked, and no confirmed reports of mass online sur-
veillance have surfaced. That could change, however. On June 1, 2014, the 
newspaper El Watan published a leaked request for proposals (RFP) by the 
Ministry of Interior for an ambitious plan for software to monitor online social 
networks. The RFP listed 54 technical specifications required for the software, 
including the preferred ability to monitor not only public posts on Facebook, 
Twitter, and YouTube but also private messaging and telephony applications 
such as WhatsApp and Viber. It required the abilities to view all communica-
tions by an infinite number of users on a timeline and to conduct public opin-
ion analysis for the most popular topics over time. It also stipulated the ability 
to closely monitor certain users and to follow their interactions with their 
online friends and followers. The preface to the RFP stated that the purpose of 
the required software was to face the “grave dangers” and the “eminent security 
threats and challenges” posed by social networks and to limit the “increasingly 
destructive” thoughts and ideologies abundant on such networks, including 
calls for insulting or questioning religions, publishing rumors and distorting 
facts, insulting others or calling them names, and calls to break societal norms, 
protest, strike, or engage in other forms of civil disobedience.90 

The leaked RFP for online mass surveillance was not well received by activ-
ists or human rights organizations. Amnesty International issued a strongly 
worded statement, calling it “a devastating blow to the rights to privacy 
and freedom of expression in the country.” The statement quoted Amnesty 
International’s Middle East and North Africa deputy director as saying, “The 
plans by the Egyptian authorities to indiscriminately monitor social media a 
few months after the adoption of a new constitution guaranteeing the right to 
privacy shows the little regard they have for human rights or the rule of law. 
The plans also spark serious fears that systematic monitoring of social media 



Rasha Abdulla | 27

networks will be used by the authorities to further clamp down on the slightest 
sign of dissent.”91

What’s Next?
It is difficult to assess the future of the media in Egypt given the current politi-
cal climate. Government-owned media institutions do not seem to have been 
affected by the revolution and have missed out on the opportunity to act as 
public media rather than state media. Institutional media reform is for the most 
part dependent on political will, which seems largely absent at the moment. 
State media remain in the service of the regime rather than the people. Private 
satellite channels primarily serve the interests of the businesspeople that own 
them, most of whom were closely allied with the old Mubarak regime and seem 
to be adamantly behind the current regime of President Abdel Fattah el-Sisi. 

Generally speaking, the media in Egypt are currently characterized by their 
seemingly unanimous support for the regime and an inflated portrayal of high 
hopes for the new president. This is coupled with a continuing tendency to 
vilify the Muslim Brotherhood and a campaign to smear the activists of the 
January 25 revolution, while ignoring any human rights violations committed 
by the current regime and any efforts to counter them.

Under these circumstances, it has become increasingly difficult for the slim 
minority that is trying to sing a tune different from that of the mainstream 
media to find a place for itself in these outlets. Voices trying to raise aware-
ness of the danger of a comeback of military rule or to highlight violations 
and call for the release of imprisoned activists and journalists, including some 
who used to be regular guests on Egypt’s popular evening talk shows, are now 
persona non grata on the same shows that welcomed them almost every night. 
Online media, including social media, seem to provide the best opportunities 
for exposure for the opposition and for activists at this time. 

The future state of the media depends in large part on developments over the 
next few months, which will establish el-Sisi as either the civilian president he 
says he is or as a former field marshal still in military mode. The country is also 
getting ready for parliamentary elections, which if carried out properly, might 
afford Egypt a chance at a more democratic climate than currently exists. 

Many hope that el-Sisi will pardon the activists and journalists currently in 
prison or annul their trials and that he will encourage a more democratic cli-
mate if only as part of an effort to refute the potential feeling that the military 
is back in power. Discouraging signs have included political satirist Bassem 
Youssef ’s termination of his show days before el-Sisi was officially inaugurated 
and the Ministry of Interior’s bold defense of its RFP for mass surveillance of 
the Internet. However, many hope that once el-Sisi has settled into his presi-
dential term, more balanced voices, including talk show host Reem Magued 
and Bassem Youssef, would find their way back onto the airwaves, thus forcing 



28 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

some objectivity into the coverage of daily events and the analysis of the politi-
cal situation. A few voices have also started discussing (on social media) ways 
to publicly finance an independent satellite channel, although the legal and 
logistical procedures remain major issues. For now, online media continue to 

play an important role in exposing what the state-owned 
media will not cover, and activists and citizen journalists 
on the ground try to push their material as far as they can 
on social media. 

Egypt’s revolution will continue until it achieves its 
goals and young people on the streets reach the democratic 
Egypt of their dreams. A more democratic political leader-
ship would give way to a revolution in Egyptian media, 
making possible the expansion of small efforts that are cur-

rently trying to emerge from within Maspero and the national newspapers. 
Despite a few bad signs, it remains to be seen if the new regime will manage to 
bring about some guarantees of freedom of speech and expression and pave the 
way for a more democratic process or if it will revert back to a state of direct or 
indirect military rule. Short of political will for reform, dissident voices inside 
the media will need significant backup from civil society and their audiences 
to make progress.

Short of political will for reform, dissident 
voices inside the media will need 

significant backup from civil society and 
their audiences to make progress.



Notes

29

1	 Douglas Boyd, Broadcasting in the Arab World: A Survey of the Electronic Media in 
the Middle East, 3rd ed. (Ames, Iowa: Iowa State University Press, 1999); Rasha 
Abdulla, “An Overview of Media Developments in Egypt: Does the Internet Make a 
Difference?” Global Media Journal—Mediterranean Edition 1 (2006): 88–100.

2	 Rasha Abdulla, “Precedents for Public Service Broadcasting in Egypt,” Panos Institute 
Paris and the Mediterranean Observatory for Communication, 2013; Rasha Abdulla, 
Mapping Digital Media: Egypt (Open Society Foundations, August 2013), www.
opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-egypt.

3	 Ibid.
4	 Rasha Abdulla, “The Changing Middle East Media Over the Past 20 Years: 

Opportunities and Challenges,” in The Changing Middle East, ed. B. Korany (Cairo: 
American University in Cairo Press, 2010). 

5	 Ibid.
6	 For more information on Web 2.0 technologies, see for example Mike Wolcott, 

“What Is Web 2.0?” CBS Money Watch, May 15, 2007, www.cbsnews.com/news/
what-is-web-20.

7	 Abdulla, Mapping Digital Media: Egypt. 
8	 For more information on this, see Rasha Abdulla, “The Revolution Will Not 

Be Tweeted,” Cairo Review of Global Affairs 3 (2011), www.aucegypt.edu/gapp/
cairoreview/Pages/articleDetails.aspx?aid=89. 

9	 For more information on this, see Rasha Abdulla, “Policing the Internet in the 
Arab World,” Emirates Occasional Papers, Emirates Center for Strategic Study and 
Research (ECSSR), 2009. 

10	 Formally known as the National Coalition for Change.
11	 For more information on this, see Abdulla, “The Revolution Will Not Be Tweeted”; 

and Rasha Abdulla, “The Federal Democratic Republic of Facebook,” Democracy 34 
(April 2009). 

12	 Abdulla, The Federal Democratic Republic of Facebook.
13	 “Mubarak Is the Most Trusted Leader in the World,” Al-Ahram, June 18, 2008, 

http://yyy.ahram.org.eg/archive/2008/6/18/FRON1.HTM.
14	 “Al Ahram: Mubarak’s Fabricated Picture Is ‘Expressive,’” CNN, October 16, 2010, 

http://arabic.cnn.com/2010/middle_east/9/18/altered.photo_reactions.
15	 Kam McGrath, “EGYPT: State Media Has New Bosses, Old Habits,” Inter Press 

Service, August 7, 2011, www.ipsnews.net/2011/08/egypt-state-media-has-new-
bosses-old-habits.

16	 Abdulla, Mapping Digital Media: Egypt. 
17	 Leila Fadel and Ernesto Londoño, “Egypt’s State-Run Media Starting to Shift From 

Pro-Mubarak Coverage,” Washington Post, February 9, 2011, www.washingtonpost 
.com/wp-dyn/content/article/2011/02/09/AR2011020906234.html.

18	 Ibid.

http://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-egypt
http://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-egypt
http://www.cbsnews.com/news/what-is-web-20
http://www.cbsnews.com/news/what-is-web-20
http://www.aucegypt.edu/gapp/cairoreview/Pages/articleDetails.aspx?aid=89
http://www.aucegypt.edu/gapp/cairoreview/Pages/articleDetails.aspx?aid=89
http://yyy.ahram.org.eg/archive/2008/6/18/FRON1.HTM
http://arabic.cnn.com/2010/middle_east/9/18/altered.photo_reactions
http://www.ipsnews.net/2011/08/egypt-state-media-has-new-bosses-old-habits
http://www.ipsnews.net/2011/08/egypt-state-media-has-new-bosses-old-habits
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/09/AR2011020906234.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/09/AR2011020906234.html


30 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

19	 Ahmed Adly, “Journalist Suspended After Claiming She Was Trained to Topple 
Regime,” Elaph, February 7, 2011, www.elaph.com/Web/arts/2011/2/630169.html.

20	 Ian Black, “Egypt Shuts Down Al-Jazeera Operations,” Guardian, January 30, 2011, 
www.theguardian.com/world/2011/jan/30/egypt-shuts-down-al-jazeera-operations. 

21	 Abdulla, Mapping Digital Media: Egypt. 
22	 “Appointing Minister of Information Is a Step Backward,” National Coalition for 

Media Freedom, July 10, 2011, http://ncmf.info/?p=223; “Egypt’s Reinstatement of 
Information Ministry Is a Setback,” Committee to Protect Journalists, July 12, 2011, 
http://cpj.org/2011/07/egypts-reinstatement-of-information-ministry-is-ma.php. 

23	 Abigail Hauslohner, “The Most Powerful Weapon of Egypt’s Ruling Generals: 
State TV,” Time, February 29, 2012, http://content.time.com/time/world/
article/0,8599,2107910,00.html.

24	 Yousry El Badry, “Maikel Nabil Released From Tora Prison,” Egypt Independent, 
January 24, 2012, www.egyptindependent.com/news/maikel-nabil-released-tora-
prison; Rasha Abdulla, “Egypt: On Maikel Nabil, First Blogger to Be Jailed Since 
January 25,” Global Voices Advocacy, September 7, 2011, http://advocacy 
.globalvoicesonline.org/2011/09/07/egypt-on-maikel-nabil-first-blogger-to-be-jailed-
since-january-25.

25	 Mamdouh Shaaban and Maha Salem, “Television Anchor Reem Magued Summoned 
for Testimony Before Military Prosecutor,” Al Ahram, May 30, 2011, http://bit.ly/
Tek42z. 

26	 Haytham El Sharkawy, “Military Prosecutor Summons Adel Hammouda and El Fagr 
Journalist for Investigation in Allegations of ‘Publishing False News,’” Al Masry Al 
Youm, June 18, 2011, www.almasryalyoum.com/news/details/138866.

27	 “In Egypt, Military Harasses Critical Journalists,” Committee to Protect Journalists, 
June 2, 2011, http://cpj.org/2011/06/in-egypt-military-harasses-critical-journalists 
.php; “Egyptian Journalists Accused of ‘Insulting Armed Forces,’” Committee to 
Protect Journalists, March 9, 2012, https://cpj.org/2012/03/egyptian-journalists-
accused-of-insulting-armed-fo.php. 

28	 The National Council for Human Rights, “The Council’s Report 
on the Maspiro Incidents,” www.nchregypt.org/index.php/
aractivities/2010-02-07-16-18-44/2010-03-09-13-06-01/500-2011-11-02-19-51-28.
html.

29	 “Egyptian Military Officials Jail Blogger Who Criticized Them,” Committee to 
Protect Journalists, October 31, 2011, https://cpj.org/2011/10/egyptian-military-
officials-jail-blogger-who-criti.php; Rasha Abdulla, “Egyptian Blogger Alaa Abdel 
Fattah Detained for 15 Days Pending Military Investigation,” Global Voices 
Advocacy, October 31, 2011, http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/10/31/
egyptian-blogger-alaa-abdel-fattah-detained-for-15-days-pending-military-
investigation. 

30	 Abdulla, Mapping Digital Media: Egypt; S. Nour Eldin, “Dream Fires Dina Abdel 
Rahman After Reviewing an Article Criticizing Roweiny,” Al Masry Al Youm,  
July 24, 2011, www.almasryalyoum.com/news/details/145462. 

31	 “Substantial Setback for Press Freedom in Egypt,” Committee to Protect Journalists, 
April 13, 2011, www.cpj.org/2011/04/substantial-setback-for-press-freedom-in-
egypt.php. 

32	 “Egyptian Authorities Crack Down on Satellite Channels,” Egypt Independent, 
September 11, 2011, www.egyptindependent.com/news/egyptian-authorities-crack-
down-satellite-channels. 

33	 “Maspero: A Massacre of Christians in Egypt,” CBS 60 Minutes, December 15, 2013, 
www.cbsnews.com/news/maspero-a-massacre-of-christians-in-egypt.

34	 Firas Al Atraqchi, “Cairo Clashes Reignite Egypt’s Media War,” Doha Center for 
Media Freedom, October 18, 2011, www.dc4mf.org/en/node/617.

http://www.elaph.com/Web/arts/2011/2/630169.html
http://www.theguardian.com/world/2011/jan/30/egypt-shuts-down-al-jazeera-operations
http://ncmf.info/?p=223
http://cpj.org/2011/07/egypts-reinstatement-of-information-ministry-is-ma.php
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2107910,00.html
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2107910,00.html
http://www.egyptindependent.com/news/maikel-nabil-released-tora-prison
http://www.egyptindependent.com/news/maikel-nabil-released-tora-prison
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/09/07/egypt-on-maikel-nabil-first-blogger-to-be-jailed-since-january-25
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/09/07/egypt-on-maikel-nabil-first-blogger-to-be-jailed-since-january-25
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/09/07/egypt-on-maikel-nabil-first-blogger-to-be-jailed-since-january-25
http://bit.ly/Tek42z
http://bit.ly/Tek42z
http://www.almasryalyoum.com/news/details/138866
http://cpj.org/2011/06/in-egypt-military-harasses-critical-journalists.php
http://cpj.org/2011/06/in-egypt-military-harasses-critical-journalists.php
https://cpj.org/2012/03/egyptian-journalists-accused-of-insulting-armed-fo.php
https://cpj.org/2012/03/egyptian-journalists-accused-of-insulting-armed-fo.php
https://cpj.org/2011/10/egyptian-military-officials-jail-blogger-who-criti.php
https://cpj.org/2011/10/egyptian-military-officials-jail-blogger-who-criti.php
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/10/31/egyptian-blogger-alaa-abdel-fattah-detained-for-15-days-pending-military-investigation
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/10/31/egyptian-blogger-alaa-abdel-fattah-detained-for-15-days-pending-military-investigation
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2011/10/31/egyptian-blogger-alaa-abdel-fattah-detained-for-15-days-pending-military-investigation
http://www.almasryalyoum.com/news/details/145462
http://www.cpj.org/2011/04/substantial-setback-for-press-freedom-in-egypt.php
http://www.cpj.org/2011/04/substantial-setback-for-press-freedom-in-egypt.php
http://www.egyptindependent.com/news/egyptian-authorities-crack-down-satellite-channels
http://www.egyptindependent.com/news/egyptian-authorities-crack-down-satellite-channels
http://www.cbsnews.com/news/maspero-a-massacre-of-christians-in-egypt
http://www.dc4mf.org/en/node/617


Rasha Abdulla | 31

35	 “Media Under Attack: The Status of Freedom of Expression Under Military Rule in 
Egypt” (Written Intervention to the 20th Session of the UN Human Rights Council, 
Cairo Institute for Human Rights Studies, 2012), www.cihrs.org/wp-content/
uploads/2012/06/Media-under-attack-The-status-of-freedom-of-expression-under-
military-rule-in-Egypt.pdf.

36	 Salma Shukrallah, “Journalists Targeted for Exposing Egypt State Violence,” 
Al-Ahram Online, December 19, 2011, http://english.ahram.org.eg 
NewsContent/1/0/29717/Egypt/0/Journalists-targeted-for-exposing-Egypt-state-viol 
.aspx.

37	 Ibid.
38	 “Media Under Attack: The Status of Freedom of Expression Under Military Rule in 

Egypt.” 
39	 Shukrallah, “Journalists Targeted for Exposing Egypt State Violence.” 
40	 “Media Personnel Targeted by Military Violence in Tahrir Square,” Reporters 

Without Borders, December 19, 2011, http://en.rsf.org/media-personnel-targeted-
by-19-12-2011,41573.html.

41	 Adel Iskandar, “A Year in the Life of Egypt’s Media: A 2011 Timeline [Updated],” 
Jaddaliyya, January 26, 2012, www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-
life-of-egypts-media_a-2011-timeline.

42	 “More Than 30 Journalists Assaulted and Detained During 4 May Cairo Protest,” 
Reporters Without Borders, May 9, 2012, http://en.rsf.org/egypt-more-than-30-
journalists-assaulted-09-05-2012,42586.html.

43	 Edwin Lane, “Egypt’s Activists Use Film to Move Beyond Tahrir Square,” BBC 
News, March 8, 2012, www.bbc.com/news/world-middle-east-17277156.

44	 Mohamed Fadel Fahmy, “One Dead, Dozens Injured in Fifth Day of Egypt Clashes,” 
CNN, February 6, 2012, http://edition.cnn.com/2012/02/06/world/africa/egypt-
unrest/index.html.

45	 “Rights Group: Morsy Files Record Number of Defamation Charges,” Egypt 
Independent, January 21, 2013, www.egyptindependent.com/news/rights-group-
morsy-files-record-number-defamation-charges?utm_source=dlvr.it&utm_
medium=twitter.

46	 Mai Shams El-Din, “Egypt in Three Years: State vs Journalists,” Mada Masr, February 
20, 2014, www.madamasr.com/content/egypt-three-years-state-vs-journalists.

47	 Freedom House, Freedom of the Press 2013: Egypt Report (2013), www.freedomhouse 
.org/report/freedom-press/2013/egypt#.U77gG_ldXms.

48	 Ibid.
49	 “Okasha Found Guilty of Defaming Morsy, Gets Four Months in Prison,” Egypt 

Independent, October 22, 2012, www.egyptindependent.com/news/okasha-found-
guilty-defaming-morsy-gets-four-months-prison; “Egyptian Court Sentences 
Journalist to Jail for Defamation,” Committee to Protect Journalists, October 25, 
2012, http://cpj.org/2012/10/egyptian-court-sentences-journalist-to-jail-for-de.php.

50	 Mohamed Al Eraky, “Tawfiq Okasha Acquitted From Charges of 
Insulting Morsi,” Masrawy, March 1, 2014, http://beta.masrawy.com/
News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8
%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-
%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-
%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-
%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A.

51	 Shaimaa El Karanshawy and Farouk El Gamal, “Court Order to Confiscate Al 
Dostour for Insulting the President; Security Pulls Issues From Newsstands,” Al 
Masry Al Youm, August 11, 2012, www.almasryalyoum.com/news/details/156539#.

52	 “Morsy Issues New Constitutional Declaration,” Egypt Independent, November 22, 
2012, www.egyptindependent.com/news/morsy-issues-new-constitutional-declaration.

http://www.cihrs.org/wp-content/uploads/2012/06/Media-under-attack-The-status-of-freedom-of-expression-under-military-rule-in-Egypt.pdf
http://www.cihrs.org/wp-content/uploads/2012/06/Media-under-attack-The-status-of-freedom-of-expression-under-military-rule-in-Egypt.pdf
http://www.cihrs.org/wp-content/uploads/2012/06/Media-under-attack-The-status-of-freedom-of-expression-under-military-rule-in-Egypt.pdf
http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/0/29717/Egypt/0/Journalists-targeted-for-exposing-Egypt-state-viol.aspx
http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/0/29717/Egypt/0/Journalists-targeted-for-exposing-Egypt-state-viol.aspx
http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/0/29717/Egypt/0/Journalists-targeted-for-exposing-Egypt-state-viol.aspx
http://en.rsf.org/media-personnel-targeted-by-19-12-2011,41573.html
http://en.rsf.org/media-personnel-targeted-by-19-12-2011,41573.html
http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-timeline
http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-timeline
http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-timeline
http://en.rsf.org/egypt-more-than-30-journalists-assaulted-09-05-2012,42586.html
http://en.rsf.org/egypt-more-than-30-journalists-assaulted-09-05-2012,42586.html
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-17277156
http://edition.cnn.com/2012/02/06/world/africa/egypt-unrest/index.html
http://edition.cnn.com/2012/02/06/world/africa/egypt-unrest/index.html
http://www.egyptindependent.com/news/rights-group-morsy-files-record-number-defamation-charges?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
http://www.egyptindependent.com/news/rights-group-morsy-files-record-number-defamation-charges?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
http://www.egyptindependent.com/news/rights-group-morsy-files-record-number-defamation-charges?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
http://www.madamasr.com/content/egypt-three-years-state-vs-journalists
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt#.U77gG_ldXms
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/egypt#.U77gG_ldXms
http://www.egyptindependent.com/news/okasha-found-guilty-defaming-morsy-gets-four-months-prison
http://www.egyptindependent.com/news/okasha-found-guilty-defaming-morsy-gets-four-months-prison
http://cpj.org/2012/10/egyptian-court-sentences-journalist-to-jail-for-de.php
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://beta.masrawy.com/News/details/2014/3/1/184870/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%82-%D8%B9%D9%83%D8%A7%D8%B4%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AA%D9%87%D9%85%D8%A9-%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D9%8A
http://www.almasryalyoum.com/news/details/156539
http://www.egyptindependent.com/news/morsy-issues-new-constitutional-declaration


32 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

53	 Dahlia Kholaif, “Egyptian Journalists in Court Reminiscent of Mubarak Era,” 
Bloomberg News, August 12, 2012, www.businessweek.com/news/2012-08-28/
egyptian-journalists-in-court-reminiscent-of-mubarak-era#p1; “Freedom of Expression 
Under the Elected Civilian President: Three Months Later,” Arab Network for 
Human Rights Information, 2012, www.anhri.net/?p=60153; Freedom of Thought and 
Expression in Egypt and the Arab World: 2012 Report (Arab Network for Human Rights 
Information, 2012), www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/05/%D8%AD%D8%
B1%D9%8A%D8%A9-%20%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A-
%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1 
.pdf.

54	 “Ten Months of Crises Inside Maspiro: Holding Minister of Information Salah Abdel 
Maqsoud Accountable,” Association for Freedom of Thought and Expression, 2013, 
http://afteegypt.org/wp-content/uploads/2013/06/afte001-9-06-2013.pdf.

55	 Freedom of Thought and Expression in Egypt and the Arab World: 2012 Report. 
56	 “Maspiro Under the First Elected President: Continued Violations and No Intent for 

Reform,” Arab Network for Human Rights Information, 2013, www.anhri.net/wp-
content/uploads/2013/04/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1_%D
9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D9%88.pdf.

57	 Abdulla, “Precedents for Public Service Broadcasting in Egypt.”
58	 Ahmed Aboul Enein, “The Future of Egypt’s Media,” Daily News Egypt, September 

25, 2012, www.dailynewsegypt.com/2012/09/25/the-future-of-egypts-media.
59	 For this author’s view on the matter, please see Rasha Abdulla, “A Month Later, To 

Coup or Not to Coup Is Still the Question,” Al Ahram Online, August 8, 2013, 
http://english.ahram.org.eg/News/78643.aspx.

60	 Sara Yassin, “Egyptian Army Shuts Down Media Outlets” (Index on Censorship, 2013), 
www.indexoncensorship.org/2013/07/egyptian-army-shuts-down-media-outlets.

61	 Lisa O’Carroll, “Egyptian Court Orders Closure of Al-Jazeera Affiliate,” Guardian, 
September 3, 2013, www.theguardian.com/media/2013/sep/03/egypt-shut-down-
al-jazeera; Heather Saul, “Egypt Court Orders the Closure of Al-Jazeera and Three 
Other Television Channels,” Independent, September 3, 2013, www.independent 
.co.uk/news/world/africa/egypt-court-orders-the-closure-of-aljazeera-and-three-other-
television-channels-8795937.html.

62	 Two of these were journalists who were part of the pro-Morsi sit-in at Rabaa El 
Adawiya in their individual capacities and not while carrying out journalistic duties.

63	 The Siege of the Truth: Report on the Attacks and Abuses Against Journalists (June 30–
August 30) (Cairo Institute for Human Rights Studies, 2013), www.cihrs 
.org/?p=7365.

64	 Ibid.
65	 Courtney Radsch, “Press Freedom Is Now El-Sisi’s Choice,” Committee to Protect 

Journalists, June 3, 2014, http://cpj.org/blog/2014/06/egypts-newly-elected-leader-
abdel-fattah.php.

66	 Maya Taal, “CPJ Risk List: Where Press Freedom Suffered,” Committee to Protect 
Journalists, http://cpj.org/2014/02/attacks-on-the-press-cpj-risk-list-1.php.

67	 Rana Taha, “Abu Deraa Gets Suspended Prison Verdict,” Daily News Egypt, October 
5, 2013, www.dailynewsegypt.com/2013/10/05/abu-deraa-gets-suspended-prison-
verdict.

68	 Evan Hill, “In Egypt, an Unhappy Medium: What’s Fit to Print After a Military 
Coup Has Become a Dangerous Question for Journalists,” Al Jazeera America, 
October 7, 2013, http://america.aljazeera.com/articles/2013/10/7/in-egypt-an-
unhappymedium.html.

69	 Aaron Rose, “Mohamed Sabry Sentenced,” Daily News Egypt, November 3, 2013, 
www.dailynewsegypt.com/2013/11/03/muhamed-sabry-sentenced.

http://www.businessweek.com/news/2012-08-28/egyptian-journalists-in-court-reminiscent-of-mubarak-era#p1
http://www.businessweek.com/news/2012-08-28/egyptian-journalists-in-court-reminiscent-of-mubarak-era#p1
http://www.anhri.net/?p=60153
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/05/%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1.pdf/
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/05/%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1.pdf/
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/05/%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1.pdf/
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/05/%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1.pdf/
http://afteegypt.org/wp-content/uploads/2013/06/afte001-9-06-2013.pdf
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/04/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1_%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D9%88.pdf
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/04/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1_%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D9%88.pdf
http://www.anhri.net/wp-content/uploads/2013/04/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1_%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D9%88.pdf
http://www.dailynewsegypt.com/2012/09/25/the-future-of-egypts-media
http://english.ahram.org.eg/News/78643.aspx
http://www.indexoncensorship.org/2013/07/egyptian-army-shuts-down-media-outlets
http://www.theguardian.com/media/2013/sep/03/egypt-shut-down-al-jazeera
http://www.theguardian.com/media/2013/sep/03/egypt-shut-down-al-jazeera
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/egypt-court-orders-the-closure-of-aljazeera-and-three-other-television-channels-8795937.html
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/egypt-court-orders-the-closure-of-aljazeera-and-three-other-television-channels-8795937.html
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/egypt-court-orders-the-closure-of-aljazeera-and-three-other-television-channels-8795937.html
http://www.cihrs.org/?p=7365
http://www.cihrs.org/?p=7365
http://cpj.org/blog/2014/06/egypts-newly-elected-leader-abdel-fattah.php
http://cpj.org/blog/2014/06/egypts-newly-elected-leader-abdel-fattah.php
http://cpj.org/2014/02/attacks-on-the-press-cpj-risk-list-1.php
http://www.dailynewsegypt.com/2013/10/05/abu-deraa-gets-suspended-prison-verdict
http://www.dailynewsegypt.com/2013/10/05/abu-deraa-gets-suspended-prison-verdict
http://america.aljazeera.com/articles/2013/10/7/in-egypt-an-unhappymedium.html
http://america.aljazeera.com/articles/2013/10/7/in-egypt-an-unhappymedium.html
http://www.dailynewsegypt.com/2013/11/03/muhamed-sabry-sentenced


Rasha Abdulla | 33

70	 “Egyptian Military Tribunal Sentences a Journalist to Year in Prison for 
Impersonating Officer,” Washington Post, October 30, 2013, www.washingtonpost 
.com/world/middle_east/egyptian-military-tribunal-sentences-a-journalist-to-
year-in-prison-for-impersonating-officer/2013/10/30/8fbdaa30-4198-11e3-b028-
de922d7a3f47_story.html.

71	 Sarah El Masry, “Polarised, Politicised and Biased: Covering Egypt,” Daily News 
Egypt, August 21, 2013, www.dailynewsegypt.com/2013/08/21/polarised-politicised-
and-biased-covering-egypt. 

72	 To offer one personal anecdote: I received over five interview requests from Al Jazeera 
channels via phone and email during a period of ten days. One email included a 
list of leading questions, accompanied sometimes by suggested answers. When I 
confronted the journalist about the nature of the questions, the journalist said, 
“Leading questions are OK.”

73	 See for example this video, “Documented Scandal for Al Jazeera Channel: 
Broadcasting Itihadiya Images as Pro-Morsi” (Arabic), www.youtube.com/
watch?v=lsEn5VNUvNk.

74	 See, for example, this video, which shows an allegedly wounded protester kicking 
a medic upon lifting his bloodied shirt and exposing his unwounded abdomen. “A 
Scandal for Aljazeera Channel: A Doctor Lifts an Injured’s Shirt to See the Wound, 
He Doesn’t Find a Wound and the Injured Kicks the Doctor With His Feet,” www 
.youtube.com/watch?v=5uPdmsfXNaI.  

75	 See the video: “Ahmed Mansour Gives His Instructions to Brotherhood Members,” 
www.youtube.com/watch?v=UJGIlCEc7Fg.

76	 Nada Altuwaijri, “‘We Aired Lies’: Al Jazeera Staff Quit Over ‘Misleading’ 
Egypt Coverage,” Al Arabiya, July 9, 2013, http://english.alarabiya.net/en/
media/2013/07/09/Al-Jazeera-employees-in-Egypt-quit-over-editorial-line-.html; 
Charlie Miller, “Al Jazeera Employees Resign Over ‘Lack of Neutrality,’” Daily News 
Egypt, July 8, 2013, www.dailynewsegypt.com/2013/07/08/al-jazeera-employees-
resign-over-lack-of-neutrality. 

77	 “Beblawi Condemns Leaked Phone Calls; MOI Denies All Blame,” Mada Masr, 
January 9, 2014, www.madamasr.com/content/beblawi-condemns-leaked-phone-
calls-moi-denies-all-blame. 

78	 Amira El Anany, “With Video: Abdel Rehim Ali Broadcasts New Leaked 
Conversation for Elbaradei and His Brother,” El Badil, March 13, 2014, 
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81
%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-
%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-
%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-
%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-
%D8%AC%D8%AF%D9%8A/.

79	 Yosri Fouda, Facebook post, July 28, 2013, www.facebook.com/yosri.fouda1/
posts/10151759465765733.

80	 Reem Magued, Personal tweet, August 25, 2013, https://twitter.com/Reemmagued/
status/371657362702340096.

81	 Hill, “In Egypt, an Unhappy Medium.” 
82	 Anne Patterson, “Ambassador Patterson’s August 28 Letter to Al-Ahram Newspaper,” 

Embassy of the United States of America website, press release, August 28, 2013, 
http://egypt.usembassy.gov/pr-082913.html. 

83	 Rasha Abdulla, “Not in Defense of Al Jazeera, but Against the Closure of Media 
Channels,” Al Tahrir, September 2, 2013; an English version of the article can be found 
at Rasha Abdulla, “Closing Media Outlets Is Not the Solution,” Mada Masr, September 
6, 2013, www.madamasr.com/content/closing-media-outlets-not-solution.

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/egyptian-military-tribunal-sentences-a-journalist-to-year-in-prison-for-impersonating-officer/2013/10/30/8fbdaa30-4198-11e3-b028-de922d7a3f47_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/egyptian-military-tribunal-sentences-a-journalist-to-year-in-prison-for-impersonating-officer/2013/10/30/8fbdaa30-4198-11e3-b028-de922d7a3f47_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/egyptian-military-tribunal-sentences-a-journalist-to-year-in-prison-for-impersonating-officer/2013/10/30/8fbdaa30-4198-11e3-b028-de922d7a3f47_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/egyptian-military-tribunal-sentences-a-journalist-to-year-in-prison-for-impersonating-officer/2013/10/30/8fbdaa30-4198-11e3-b028-de922d7a3f47_story.html
http://www.dailynewsegypt.com/2013/08/21/polarised-politicised-and-biased-covering-egypt
http://www.dailynewsegypt.com/2013/08/21/polarised-politicised-and-biased-covering-egypt
http://www.youtube.com/watch?v=lsEn5VNUvNk
http://www.youtube.com/watch?v=lsEn5VNUvNk
http://www.youtube.com/watch?v=5uPdmsfXNaI
http://www.youtube.com/watch?v=5uPdmsfXNaI
http://www.youtube.com/watch?v=UJGIlCEc7Fg
http://english.alarabiya.net/en/media/2013/07/09/Al-Jazeera-employees-in-Egypt-quit-over-editorial-line-.html
http://english.alarabiya.net/en/media/2013/07/09/Al-Jazeera-employees-in-Egypt-quit-over-editorial-line-.html
http://www.dailynewsegypt.com/2013/07/08/al-jazeera-employees-resign-over-lack-of-neutrality
http://www.dailynewsegypt.com/2013/07/08/al-jazeera-employees-resign-over-lack-of-neutrality
http://www.madamasr.com/content/beblawi-condemns-leaked-phone-calls-moi-denies-all-blame
http://www.madamasr.com/content/beblawi-condemns-leaked-phone-calls-moi-denies-all-blame
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
http://elbadil.com/2014/03/13/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D9%8A%D8%B0%D9%8A%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A/
https://www.facebook.com/yosri.fouda1/posts/10151759465765733
https://www.facebook.com/yosri.fouda1/posts/10151759465765733
https://twitter.com/Reemmagued/status/371657362702340096
https://twitter.com/Reemmagued/status/371657362702340096
http://egypt.usembassy.gov/pr-082913.html
http://www.madamasr.com/content/closing-media-outlets-not-solution


34 | Egypt’s Media in the Midst of Revolution

84	  Mostafa El Naggar, “The Army: An Institution or a State,” Personal Facebook note, 
October 20, 2013, www.facebook.com/notes/mostafa-alnagar/%D8%A7%D9%84%
D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9-
%D8%A3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8
%A9-/10153364822215032.

85	 “Watchdog Slams Egypt Curbs on Press Freedom, Bassem Youssef Suspension,” Al 
Arabiya, November 12, 2013, http://english.alarabiya.net/en/media/television-and-
radio/2013/11/06/Watchdog-slams-Egypt-curbs-on-press-freedom-Bassem-Youssef-
suspension.html.

86	 Patrick Kingsley, “Egyptian Satirist Bassem Youssef Winds Up TV Show Due to 
Safety Fears, Guardian, June 2, 2014, www.theguardian.com/media/2014/jun/02/
bassem-youssef-closes-egyptian-satire-tv-show-over-safety-fears; “Bassem Youssef 
Abruptly Cancels Egyptian Satire Show Before Sisi Declared President,” Time, June 
2, 2014, http://time.com/2818306/bassem-youssef-abruptly-cancels-egyptian-satire-
show-before-sisi-declared-president.

87	 “Egyptian Comedian Bassem Youssef Among TIME 100 Most Influential 
People,” Al Arabiya, April 19, 2013, http://english.alarabiya.net/en/News/middle-
east/2013/04/19/Egyptian-comedian-Bassem-Youssef-among-TIME-100-most-
influential-people.html.

88	 Mada Masr website, www.madamasr.com.
89	 Yanair website, www.yanair.net.
90	 Magdi El Gallad, “Exclusive: The Ministry of Interior Enforces an “Electronic Iron 

Fist” on Social Networks’ Crimes, Al Watan, June 1, 2014, www.elwatannews.com/
news/details/495659. 

91	 Amnesty International, “Egypt’s Plan for Mass Surveillance of Social Media an Attack 
on Internet Privacy and Freedom of Expression,” June 4, 2014, www.amnesty.org/en/
for-media/press-releases/egypt-s-plan-mass-surveillance-social-media-attack-internet-
privacy-and-fre.

https://www.facebook.com/notes/mostafa-alnagar/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9-%D8%A3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9-/10153364822215032
https://www.facebook.com/notes/mostafa-alnagar/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9-%D8%A3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9-/10153364822215032
https://www.facebook.com/notes/mostafa-alnagar/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9-%D8%A3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9-/10153364822215032
https://www.facebook.com/notes/mostafa-alnagar/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9-%D8%A3%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9-/10153364822215032
http://english.alarabiya.net/en/media/television-and-radio/2013/11/06/Watchdog-slams-Egypt-curbs-on-press-freedom-Bassem-Youssef-suspension.html
http://english.alarabiya.net/en/media/television-and-radio/2013/11/06/Watchdog-slams-Egypt-curbs-on-press-freedom-Bassem-Youssef-suspension.html
http://english.alarabiya.net/en/media/television-and-radio/2013/11/06/Watchdog-slams-Egypt-curbs-on-press-freedom-Bassem-Youssef-suspension.html
http://www.theguardian.com/media/2014/jun/02/bassem-youssef-closes-egyptian-satire-tv-show-over-safety-fears
http://www.theguardian.com/media/2014/jun/02/bassem-youssef-closes-egyptian-satire-tv-show-over-safety-fears
http://time.com/2818306/bassem-youssef-abruptly-cancels-egyptian-satire-show-before-sisi-declared-president
http://time.com/2818306/bassem-youssef-abruptly-cancels-egyptian-satire-show-before-sisi-declared-president
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/04/19/Egyptian-comedian-Bassem-Youssef-among-TIME-100-most-influential-people.html
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/04/19/Egyptian-comedian-Bassem-Youssef-among-TIME-100-most-influential-people.html
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/04/19/Egyptian-comedian-Bassem-Youssef-among-TIME-100-most-influential-people.html
http://www.madamasr.com
http://www.yanair.net
http://www.elwatannews.com/news/details/495659
http://www.elwatannews.com/news/details/495659
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/egypt-s-plan-mass-surveillance-social-media-attack-internet-privacy-and-fre
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/egypt-s-plan-mass-surveillance-social-media-attack-internet-privacy-and-fre
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/egypt-s-plan-mass-surveillance-social-media-attack-internet-privacy-and-fre




Carnegie Endowment for 
International Peace

The Carnegie Endowment for International Peace is a unique global 
network of policy research centers in Russia, China, Europe, the Middle 
East, and the United States. Our mission, dating back more than a cen-
tury, is to advance the cause of peace through analysis and development 
of fresh policy ideas and direct engagement and collaboration with deci-
sionmakers in government, business, and civil society. Working together, 
our centers bring the inestimable benefit of multiple national viewpoints to 
bilateral, regional, and global issues.

The Carnegie Middle East Program combines in-depth local knowledge 
with incisive comparative analysis to examine economic, sociopolitical, 
and strategic interests in the Arab world. Through detailed country studies 
and the exploration of key cross-cutting themes, the Carnegie Middle East 
Program, in coordination with the Carnegie Middle East Center, provides 
analysis and recommendations in both English and Arabic that are deeply 
informed by knowledge and views from the region. The Carnegie Middle 
East Program has special expertise in political reform and Islamist partici-
pation in pluralistic politics throughout the region.







EGYPT’S MEDIA IN THE 
MIDST OF REVOLUTION
 

Rasha Abdulla

J U LY  2 01 4

CarnegieEndowment.org

B E I J I N G       B E I R U T       B R U S S E L S       M O S C O W       WA S H I N G TO N


